В България започна изграждането на най-дългия жп тунел на Балканите
Той е част от модернизацията на жп линията Елин Пелин - Вакарел
Стартът на изграждането на най-дългия железопътен тунел в България и на Балканите бе даден от служебния транспортен министър Георги Тодоров. Той е част от модернизацията на жп линията Елин Пелин - Вакарел, чиято дължина е около 20 км. Самият тунел се предвижда да бъде двутръбен и 6.8 км дълъг. Участъкът е проектиран за движение на пътнически влакове със скорост 160 км/ч и на товарните - със 120 км/ч. Подобно съоръжение не е строено у нас от 50-те години – след изграждането на тунела „Козница“.
Отсечката Елин Пелин - Вакарел пък е част от мащабния проект за модернизация на линията Елин Пелин - Костенец, за който е осигурено финансиране в размер на малко над 1 млрд. лв. по оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ и „Транспортна свързаност“. Обектът е част от основната железопътна магистрала по направление Изток - Запад.
20-километровият участък, с който започва обновлението, е най-трудният от цялата линия и струва 498 млн. лв. без ДДС.
Техническите и експлоатационните предизвикателства пред строителя са изключително големи, тъй като този лот е най-трудният от целия участък“, обясни министърът.
Изпълнител на линията от Елин Пелин до Вакарел бе избран още в края на 2019 г. - обединение ДЗЗД „Джен-Дуй жп Елин Пелин“. В него влизат турските компании „Дженгиз“ и „Дуйгу“. Възложител е Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Обединението всъщност се оказа и най-големият краен изпълнител на проектите на НКЖИ за последните две години и половина, показа преди седмица справка на финансовото министерство.
По план 20-километровата модернизация трябваше да приключи до 2025 г., но стартът на проекта бе забавен. Надзор на строежа ще изпълнява обединение „Жп Транс“ ДЗЗД срещу 20.9 млн. лв. без ДДС.
В рамките на 20-километровата отсечка – освен най-дългия жп тунел на Балканите, ще бъдат изградени нова гара Елин Пелин, спирка Побит камък, разделен пост Вакарел и връзката му с гара Вакарел. В обхвата на проекта е включена и нова контактна мрежа. Ще бъдат изградени и два двутръбни тунела с приблизителна обща дължина 1.5 км, пътен надлез и пътен подлез, осем моста и естакади, 11 водостоци, шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина от 700 м, отводнителни съоръжения, нови системи за сигнализация и телекомуникация в гарите и изграждане на нови системи за видеонаблюдение.