Започна модернизацията на жп участъка Волуяк – Петърч
Дейностите започват почти 3 години след подписването на договора с избрания изпълнител – „Вистра“ ДЗЗД – и ще струват 91.9 млн. лв. без ДДС
Строителните дейности, свързани с модернизацията на жп участъка между Волуяк и Петърч, започват днес. Първата копка бе направена почти 3 години след подписването на договора с избрания изпълнител. Отсечката е с дължина 12 километра и е част от трасето Волуяк – Драгоман, което е част от жп магистралата София – Драгоман – Сръбска граница.
Стойността на договора е 91.9 млн. лв. без ДДС. Изпълнител е „Вистра“ ДЗЗД, включващ фирмите „ВДХ“ АД и „Лантания“ АД. Срокът за работа е 40 месеца.
На официалната церемония по първа копка присъстваха ръководителят на Представителството на Европейската комисия в България г-жа Йорданка Чобанова, председателят на УС на НКЖИ инж. Емилия Никова, генералният директор на НКЖИ инж. Стоян Стоянов и представители на местната власт.
След завършване на модернизацията в железопътния участък София – Драгоман времето за пътуване с влак ще бъде съкратено с 30 минути (от 62 мин. на 32 мин.), твърдят от НКЖИ в прессъобщението си до медиите.
От мат допълват, че модернизацията е поредна стъпка, която НКЖИ предприема към завършване на жп магистралата от сръбска граница до Бургас/Свиленград и турска граница, което трябва да подобри качеството на жп услугата за превоз на пътници и товари.
Обектът е със съфинансиране от Кохезионния фонд. Проектът се осъществява в две фази: Фаза 1 е завършена по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г., а Фаза 2 е предвидено да се изпълнява по Програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
Хронология
Модернизацията на 35-километровата отсечка е разделена на два участъка. Първият е с дължина 12 км – от Волуяк до Петърч, а дължината на вторият е 23 км – от Петърч до Драгоман.
Дългоочакваното строителство на 23-километровата отсечка между Петърч и Драгоман стартира едва в началото на миналата година, т.е. и тази първа копка бе направена почти 2 години след подписването на договора с избрания изпълнител. Стойността на строителство е 275 млн. лв. без ДДС, а изпълнител е гръцката „Tepнa“ AД, но тя има подизпълнители – „Πopp Бay“ ГмбX, „AЖД Πpaгa“ OOД и „Бaлĸaнтeл“ OOД. Cpoĸът зa приключване на ремонта e 48 мeceцa.
Припомняме, че договорите за строителство на жп линията Волуяк – Драгоман бяха подписани още през април 2021 г., но същинското стартиране на дейностите се отложи заради проблеми с финансирането.
През август 2021 г. жп линията бе включена в последния момент в изтичащата оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. Тогава правителството отпусна и временен финансов ресурс от 45 млн. лв., за да може да стартира модернизацията. Въпреки подписаните договори проектът не стартира.
През февруари 2022 г. целият 35-километров участък между Волуяк и Драгоман бе прехвърлен за финансиране в новата европрограма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. За да няма забавяне на строителството обаче, през май месец кабинетът разпореди на НКЖИ да подпише договор за финансиране на първата фаза за 166.2 млн. лв. по старата европрограма. Така единствено втората фаза (изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации и ERTMS) остана за финансиране по новата програма. Междувременно и регионалното ведомство започна да отчуждава имоти по направлението.
Развръзката дойде през юли, когато Европейската комисия отпусна 110 млн. евро за проекта, тъй като е част от TEN-T мрежата. Средствата бяха осигурени от Кохезионния фонд.
Трасето между Волуяк и Драгоман намери място и в бюджета за 2024 г., като за него са заложени над 89 млн. лв. През последните няколко месеца течеше и отчуждаване на имоти.
Какви дейности ще се извършват?
Проектът включва модернизация на коловозното развитие, контактната мрежа, пероните и приблизително удвояване на 12 км електрифицирана жп линия за скорост на движение на влаковете до 160 км/ч. Предвижда се и изграждане на нова жп гара и спирка Костинброд, а за гарантиране на безопасността и минимизиране на риска от възникване на инциденти ще бъдат изградени нови пешеходни подлези/надлези и пътни надлези, като бъдат премахнати всички пресичания на едно ниво между железопътния транспорт, автомобилното движение и пътниците.
Системите за сигнализация и енергетика ще преминават през нова тръбоканална мрежа с инсталиран оптичен кабел и надградена системата SCADA. В урбанизираните територии ще бъдат изградени шумозащитни съоръжения и предпазни огради в районите около гарите.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.