Започна отделянето на синтетичния оцет в два хипермаркета
Активни потребители: Вярваме в позитивната реакция на всички търговски вериги
Председателят на „Активни потребители“ Богомил Николов потвърди, че два от хипермаркетите у нас са извили желание да отделят синтетичните имитации на оцета от натуралния продукт. Преди две седмици асоциацията изпрати отворено писмо до представителите на големите търговски вериги, в което ги призова да не чакат въвеждане на закон, а да бъдат проактивни по отношение на предлагането и позиционирането на имитиращи оцета продукти. Тогава той каза, че е достатъчно една верига да направи първата крачка и другите ще я последват.
В случая цели две от големите марки на пазар са потвърдили официално на Николов, че стартират отделянето. Той е сигурен, че позитивната реакция няма да закъснее и от другите представители в сектора, а това ще е само и единствено в полза на потребителите.
В отвореното си писмо „Активни потребители“ бяха категорични, че позитивна реакция ще има и от самите потребители, които неволно стават жертви на липсата на саморегулация по отношение на позиционирането на имитациите в търговска мрежа. В свои изказвания той даде пример с Англия, където преди няколко години бе въведена светофарна система за обозначение на вредните съставки в храните, превърнала се в неписан закон за всички търговци днес. Една верига започна кампания, като маркира храните със зелено, ако имат малко наличие на сол и захари, с жълто и червено, ако са в повече.
Този подход стана изключително
популярен и масов и хората вече не посягат към продукт, който няма маркировка,
защото му нямат доверие. Хората трябва да са наясно какво купуват и сами да
правят своя избор, не да бъдат подвеждани, както е в момента, коментират от асоциацията.
Изследване на пазара на оцет посочи, че масово производителите на синтетика подвеждат с етикета си, внушавайки, че синтетичният им продукт е натурален. Търговските вериги пък поставят тези имитации наравно или с приоритет пред натуралния оцет и така в над 50% от случаите консуматорите неволно посягат към химията.
Виновни за масовото потребление на синтетика са производителите, на които обаче законът е позволил да предлагат на пазара своята химия. Асоциацията сигнализира, че те се опитват чрез изобретателни начини да накарат потребителите да смятат, че това са натурални продукти. Използват графични трикове, поставят снимки на зеленчуци, ябълки, туршии и дори надписи „оцетен“, „ябълков“, винен“, „за консервиране“.
Това бе подкрепено в средата на месец октомври след стартирали обстойни проверки в магазини и производствени цехове, когато Българската агенция по безопасност на храните изтегли от търговската мрежа 8269 бутилки заместители на оцета, равняващи се на над 6000 литра, и изготви десетки предписания за некоректно етикетиране.
„Все още въздействието на тези
синтетични вещества върху здравето на хората не е напълно изследвано, така че
трябва да бъдем по-предпазливи. Това са т.нар. бавни убийци. Те увреждат
здравето в дългосрочен план, затова е трудно да се прецени каква е вредата им.“
– коментира Николов. Асоциацията са наясно, че не всеки търговец ще има
възможност да отдели химията на напълно отделни щандове, но вярва, че могат
поне да я излагат на отделни рафтове и с различни маркировки.