Започна строителството на жп участъка Ихтиман – Костенец
Изпълнител на проекта е консорциум „Щрабаг Джи Пи Рейл 2017“, стойността му е над 394.5 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение е 64 месеца
От днес официално започва строителството на жп участъка между Ихтиман и Костенец. Той се явява трети лот от модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец, която пък е част от направлението София – Пловдив. На специална церемония генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ Златин Крумов пожела успех на изпълнителите на проекта и разказа повече за него.
Това е третият участък от мащабен жп проект. Повечето от нас знаят, че за да достигнем до този момент бяха положени огромни усилия, професионализъм, вяра и търпение. Проектът е натоварен с високи очаквания да спомогне на проектанти и строители да придобият огромен опит, съизмерим с европейските и световни стандарти“, коментира Крумов.
Изпълнител на т.нар. лот 3 е консорциум „Щрабаг Джи Пи Рейл 2017“, включващо фирмите „Страбаг АГ – клон България“, Страбаг Сп.з.о.о. – клон България“, Щрабак Рейл Гмбх“ и „Джи пи Груп“ АД. Стойност на договора за строителство е над 394.5 млн. лв. без ДДС. Строителният надзор се осъществява от консроциум Обединение "Жп Транс", като техният договор е на стойност малко над 20.9 млн. лв. без ДДС.
Срокът за изпълнение е 64 месеца. Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд, чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Крумов изрази очакване, че с модернизацията и бързата връзка между София и Пловдив, пътници и жп оператори ще могат да се възползват от по-добра услуга. По време на строителството ще бъдат изградени 12-километрова двойна жп линия, контактна мрежа, системи за контрол и управление на влаковото движение. През трудния планински терен ще бъдат изградени 8 броя еднотръбни тунели с дължина 5 500 метра, 11 мостови съоръжения с дължина над 777 метра и много други елементи на железопътната инфраструктура. Крумов посочи, че след реализацията на проекта, пътническите влакове ще може да се движат със 160 км/ч, а товарните – със 120 км/ч.
Вярвам и съм убеден, че участниците в строителния процес, заедно с местната власт, заедно с нашите колеги от НКЖИ, ще положим усилия и всеки спрямо неговите възможности ще допринесе за благополучната реализация на проекта“, коментира Крумов.
Маргарита Минчева, зам.-кмет на Община Костенец посочи, че жителите очакват отдавна старта на проекта и че след изграждането на линията, от София до Костенец ще се стига за 40 минути. Калоян Илиев, кмет на Община Ихтиман пък заяви, че „с реализацията мога да твърдя, че Ихтиман става квартал на София“. Изграждането на линията ще допринесе за реализацията на жителите и ще привлече нови инвестиции.
Искам да пожелая здраве, безаварийни и безпроблемна работа. Сигурен съм, че с професионализма на колегите, ще се справим, ще изпълним задачата качеството и в срок“, коментира Стефан Тотев, представител на ДЗЗД „Щрабаг Джи Пи Рейл“
Филип Купфер, търговски съветник към посолството на Австрия заяви, че „една функционираща жп система е основа на една успешна икономика“.
Австрийските компании са вторите най-големи инвеститори в България и е важно инфраструктурата в страната да е на високо ниво. Железопътната инфраструктура не е важна само за бизнеса, но и за гражданите, така че да преоткрият красотите на този прекрасен район. Радвам се, че „Щрабаг“ изпълняват тази важна роля в проекта“, посочи Купфер.
Припомняме, че модернизацията на Елин Пелин – Костенец се финансира по две оперативни програми – „Tpaнcпopт и тpaнcпopтнa инфpacтpyĸтypa“ 2014-2020 и „Tpaнcпopтнa cвъpзaнocт“ 2021-2027 г. Трасето е разделено на няколко участъка – лoт 1 включва трасето между Eлин Πeлин и Baĸapeл. Лoт 2, чиято модернизация ще струва над 113.6 млн. лв. без ДДС, е мeждy Baĸapeл и Иxтимaн. Tpeтият и пocлeдeн лoт вĸлючвa именно тpaceтo мeждy Иxтимaн и Kocтeнeц. Модернизацията на цялото трасе е на стойност 1.024 млрд. лв.
През юли миналата година започна работата по първия лот – между Елин Пелин и Вакарел. В него се включва и изграждането на най-дългия железопътен тунел в България и на Балканите. 20-километровият участък, с който започва обновлението, е най-трудният от цялата линия и струва 498 млн. лв. без ДДС.