Защо авиокомпаниите все още губят 25 милиона багажа годишно
И как технологиите могат да помогнат за справянето с този проблем
~ 4 мин.
Авиоиндустрията твърди, че вече се справя по-добре със загубения багаж, отчасти чрез подобрена технология за проследяване. Но десетки милиони чанти и куфари все още се губят всяка година. Така че дали направеното е достатъчно?
Сигурно ви се е случвало - чакате чантата ви да се появи на лентата за багаж, след като всички останали пътници са взели своите. И не се появява. Смущаващо преживяване за милиони пътници. Но защо се случва?
Как една индустрия, която използва най-новите технологии в своите самолети и системи за контрол на въздушното движение, все още е толкова изостанала, когато става въпрос за нашия багаж?
Но първо, нека започнем с някои добри новини.
Сигурно ви се е случвало - чакате чантата ви да се появи на лентата за багаж, след като всички останали пътници са взели своите. И не се появява. Смущаващо преживяване за милиони пътници. Но защо се случва?
Как една индустрия, която използва най-новите технологии в своите самолети и системи за контрол на въздушното движение, все още е толкова изостанала, когато става въпрос за нашия багаж?
Но първо, нека започнем с някои добри новини.
Цифрите
Sita, международен орган, който следи глобалната обработка на багажа, казва, че общият брой на "неправилно обработените" чанти е спаднал от 46,9 милиона през 2007 г. до 24,8 милиона през 2018 година.
И това е в период, когато общият брой на пътниците на въздуха почти се е удвоил, разказва Би Би Си.
Инвестициите в технологиите за проследяване се отплащат, казва Sita.
Например, американската авиокомпания Delta вече включва малка табелка с RFID [радиочестотна идентификация] в познатия етикет на дръжката на чантата. Това означава, че всяка чанта може да бъде сканирана автоматично от машините на летищната система.
Така "лутащите се" чанти могат да бъдат забелязани по-лесно чрез централна система за наблюдение.
"Може да се предположи, че от 150 милиона чанти, които преместваме всяка година, всяка получава етикет", казва Гарет Джойс, изпълнителен директор на Delta.
Сега Delta твърди, че "перфектно" обслужва 99,9% от куфарите на своите клиенти. Други авиокомпании също включват RFID тагове и мобилни скенери за багаж.
Но 25 милиона куфара все още биват губени всяка година. Защо?
Sita, международен орган, който следи глобалната обработка на багажа, казва, че общият брой на "неправилно обработените" чанти е спаднал от 46,9 милиона през 2007 г. до 24,8 милиона през 2018 година.
И това е в период, когато общият брой на пътниците на въздуха почти се е удвоил, разказва Би Би Си.
Инвестициите в технологиите за проследяване се отплащат, казва Sita.
Например, американската авиокомпания Delta вече включва малка табелка с RFID [радиочестотна идентификация] в познатия етикет на дръжката на чантата. Това означава, че всяка чанта може да бъде сканирана автоматично от машините на летищната система.
Така "лутащите се" чанти могат да бъдат забелязани по-лесно чрез централна система за наблюдение.
"Може да се предположи, че от 150 милиона чанти, които преместваме всяка година, всяка получава етикет", казва Гарет Джойс, изпълнителен директор на Delta.
Сега Delta твърди, че "перфектно" обслужва 99,9% от куфарите на своите клиенти. Други авиокомпании също включват RFID тагове и мобилни скенери за багаж.
Но 25 милиона куфара все още биват губени всяка година. Защо?
Причините за проблема
Почти половината от всички изгубени куфари стават поради проблеми с трансферите на полети, казва Sita. Закъснелите полети имат последващ ефект - чантата ви не стига до свързващия полет във времето. Значителна част от липсващите куфари са поради взет от друг пътник чужд багаж.
Почти половината от всички изгубени куфари стават поради проблеми с трансферите на полети, казва Sita. Закъснелите полети имат последващ ефект - чантата ви не стига до свързващия полет във времето. Значителна част от липсващите куфари са поради взет от друг пътник чужд багаж.
Друг спомагащ фактор може да бъде сложността на системата за обработка. На някои летища авиокомпаниите наемат свои собствени манипулатори на багаж, но в други ръководителите са независими и са сключили договор с множество авиокомпании.
Стандартът на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) за кодиране на информация за багажа датира от 1989 г. И системата за етикети на баркод е от около 50-те години на миналия век. В някои по-малки летища дори тези етикети все още не са редовно сканирани.
Технологичният доставчик Zebra, например, наскоро обяви, че е доставил 230 мобилни компютъра на ръководителите на багажd в 14 гръцки летища, само за да им даде възможност да сканират баркодове с етикети за чанти.
Стандартът на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) за кодиране на информация за багажа датира от 1989 г. И системата за етикети на баркод е от около 50-те години на миналия век. В някои по-малки летища дори тези етикети все още не са редовно сканирани.
Технологичният доставчик Zebra, например, наскоро обяви, че е доставил 230 мобилни компютъра на ръководителите на багажd в 14 гръцки летища, само за да им даде възможност да сканират баркодове с етикети за чанти.
Регулация
Миналата година IATA внесе нов регламент - Резолюция 753 - с цел авиокомпаниите и летищата да се грижат по-добре за нашия багаж. Сега чантите трябва да се проверяват като налични и правилни в няколко ключови точки по време на пътуването, обяснява Андрю Прайс от IATA, включително когато са натоварени в самолета и когато влизат в системата за трансфер на летищата.
Миналия месец тя гласува в подкрепа на въвеждането на RFID етикети в цялата индустрия, което може да спести 3 млрд. долара, дори след като се отчетат разходите за ново оборудване и системи за мониторинг.
Опитът да се намерят загубени чанти, след което да се пренасочат към недоволните клиенти, струва много време и пари.
Миналата година IATA внесе нов регламент - Резолюция 753 - с цел авиокомпаниите и летищата да се грижат по-добре за нашия багаж. Сега чантите трябва да се проверяват като налични и правилни в няколко ключови точки по време на пътуването, обяснява Андрю Прайс от IATA, включително когато са натоварени в самолета и когато влизат в системата за трансфер на летищата.
Миналия месец тя гласува в подкрепа на въвеждането на RFID етикети в цялата индустрия, което може да спести 3 млрд. долара, дори след като се отчетат разходите за ново оборудване и системи за мониторинг.
Опитът да се намерят загубени чанти, след което да се пренасочат към недоволните клиенти, струва много време и пари.
Новите технологии
Delta, например, експериментира с машинно обучение, за да определи изгубени модели на багаж и да идентифицира слаби места в системата, като конкретни дестинации или видове чанти, които са по-проблемни от други.
Други нововъведения включват приложения за авиокомпании, които дават информация на клиентите за това къде в даден момент са поставени техните чанти. Макар това да не влияе непременно върху това колко добре се обработва багажа, пътниците изглежда оценяват, че имат повече информация.
Например, сибирският превозвач S7 Airlines предлага приложение за проследяване на багаж за своите 16 милиона пътници годишно, а малко повече от половината сега проследяват своите куфари по този начин. Много други авиокомпании, като например United и American Airlines, също предлагат подобна услуга.
Според Sita, Европа се представя най-зле при обработката на багаж. Континентът е с резултат 7,29 изгубени или неправилно обработени чанти на 1000 пътници годишно, в сравнение с 2,85 в Северна Америка и само 1,77 в Азия.
Разбира се, можете да вземете нещата в свои ръце и да следите собствения си багаж с помощта на GPS маркер. Той се намира във вашата чанта и излъчва местоположението си от всяка точка на света до приложението за смартфон. Производителите включват LugLoc, Trakdot, Tile и Smart Unit.
А какво се случва с багажа, който е загубен или откраднат, а не е неправилно насочен? Само 5% от чантите попадат в тази категория, казва Sita. Всеки багаж, който отиде на гишето за загубен багаж на летището, обикновено се съхранява в продължение на няколко месеца, преди да бъде унищожен или изпратен на търг.
Delta, например, експериментира с машинно обучение, за да определи изгубени модели на багаж и да идентифицира слаби места в системата, като конкретни дестинации или видове чанти, които са по-проблемни от други.
Други нововъведения включват приложения за авиокомпании, които дават информация на клиентите за това къде в даден момент са поставени техните чанти. Макар това да не влияе непременно върху това колко добре се обработва багажа, пътниците изглежда оценяват, че имат повече информация.
Например, сибирският превозвач S7 Airlines предлага приложение за проследяване на багаж за своите 16 милиона пътници годишно, а малко повече от половината сега проследяват своите куфари по този начин. Много други авиокомпании, като например United и American Airlines, също предлагат подобна услуга.
Според Sita, Европа се представя най-зле при обработката на багаж. Континентът е с резултат 7,29 изгубени или неправилно обработени чанти на 1000 пътници годишно, в сравнение с 2,85 в Северна Америка и само 1,77 в Азия.
Разбира се, можете да вземете нещата в свои ръце и да следите собствения си багаж с помощта на GPS маркер. Той се намира във вашата чанта и излъчва местоположението си от всяка точка на света до приложението за смартфон. Производителите включват LugLoc, Trakdot, Tile и Smart Unit.
А какво се случва с багажа, който е загубен или откраднат, а не е неправилно насочен? Само 5% от чантите попадат в тази категория, казва Sita. Всеки багаж, който отиде на гишето за загубен багаж на летището, обикновено се съхранява в продължение на няколко месеца, преди да бъде унищожен или изпратен на търг.