Здравословното хранене е важно за 90% от българите
Национално представително проучване поставя началото на дългосрочна кампания на Lidl под надслов #ХраненеСмисъл
За 89.1% от българите здравословното хранене е от значение, а 60.6% са променили своя хранителен режим през последните три-четири години. Наблюдава се и тенденция, при която 68.4% не поставят ограничения в храненето на своите деца. Това показват резултатите от национално представително проучване за навиците на хранене у нас.
Проучването, инициирано от "Лидл България", се проведе през януари от изследователската агенция Blue Point в партньорство с Медицинския университет „Проф. д-р П. Стоянов“ – Варна, Национална асоциация по практическа диетика и интегративна медицина (НАПДИМ) и Асоциация „Родители“.
Кампанията #ХраненеСмисъл
Изследването дава старт на дългосрочна кампания на Lidl под надслов #ХраненеСмисъл. Целта на компанията е да постави основите на сериозен и систематичен обществен разговор по темата за осъзнатото хранене, който разглежда аспекти от грижата за здравето на хората, както и какво потребление е по-щадящо за планетата.
В самото сърце на нашия бизнес е добрата храна – с мисъл за хората, но и с мисъл за природата“, коментира Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.
„Темата за осъзнатото хранене е съществена част от стратегията за устойчиво развитие на Lidl. От години работим, за да осигурим по-качествени, здравословни и устойчиви хранителни продукти на достъпна цена. И тъй като всеки ден достигаме стотици хиляди клиенти, нашата кампания #ХраненеСмисъл ще популяризира осъзнатото хранене”, казва още тя, уточнявайки, че началото на кампанията се дава с националното представително проучване, което „надниква“ в нагласите и навиците за хранене в България.
Резултатите са обнадеждаващи. Те говорят за все по-внимателно отношение към храненето у нас, а ние се гордеем да допринасяме към тези положителни промени с избора, който предлагаме на потребителя. С Lidl потребителите могат да пазаруват умно, а ХраненетоСмисъл е лесно постижимо – качествено, вкусно, достъпно и близо до хората“, казва тя.
Какво показва проучването?
Според данните от проучването 55.6% определят здравословното хранене като разнообразно. Българите проявяват загриженост към опазването на околната среда в контекста на храненето, като тази тема е важна за 68.3% от анкетираните. Значителен дял – 64.4% – декларират, че най-често купуват хранителни продукти от хипермаркетите, а 26.6% – от малките квартални магазини.
Има съществена положителна промяна в навиците и нагласите на хранене на българите през последните три-четири години, но все още липсва достатъчна информираност. Затова смятам, че кампанията #ХраненеСмисъл идва съвсем навреме, за да отвори широк обществен разговор за ролята и бъдещето на осъзнатото хранене“, каза Юлиян Добрев, управляващ директор на изследователска агенция Blue Point.
В проучването на Лидл България 47.4% отговарят, че спазват определен хранителен режим. При промяна на хранителите навици най-голям е делът на онези, които ограничават захарта (48.4%) и в много по-малка степен месото (11.5%) и солта (3.3%). Прави впечатление, че по отношение на храненето хората най-често се информират от източници в интернет (67.1%), а 28.3% от запитаните се допитват до мнението на лекарите.
„За нас е силно положителен резултатът, че българинът се интересува от здравословното хранене и има желание да е здрав и в добра форма. За съжаление, виждаме редица погрешни вярвания и митове, които следва и които го саботират.“, споделя проф. д-р Дарина Найденова – председател на Национална Асоциация „Практическа диететика и интегративна медицина” (НАПДИМ). „Нашата цел е да подобрим информираността, касаеща здравната култура и в частност културата на хранене.“, допълва още тя.
Според проучването на хранителните навици само 31.6% от родителите поставят ограничения в храненето и на децата, като с най-висок дял са онези, които се стремят да намалят приема на захар и захарни изделия (61.3%). Малкият дял на родители, които налагат разумни ограничения в диетата на своите деца, означава, че мнозинството семейства пропускат възможността да изградят у подрастващите навици на осъзнато хранене.
"Да се обединим и да работим в посока здравословно и балансирано хранене е много важно и фокусът на Асоциация Родители е именно върху децата и родителите им – какво може и какво трябва да се направи, за да бъдат подкрепени, информирани и да имат възможност да избират храна, която е достъпна, здравословна, близка до нас и пазеща природата.“, споделя Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация Родители.
„Важен е разговорът с децата ни, но и ние като родители да им показваме своя личен пример. Направеното изследване е чудесна първа стъпка, която дава посока на работа, но и картината, че в България с малко повече усилия е възможно да се върнем и да сме близо до природата и нашата, местна храна.“, допълва още тя.
Стратегия
Още през 2017 г. на глобално ниво Lidl става първата верига на пазара за търговия на дребно с хранителни стоки, която разработва цялостна стратегия за намаляване на солта, захарта, остатъчните вещества, замърсителите и добавките в асортимента от своите собствени марки. Като взима под внимание последните глобални научни изследвания на водещи експерти в областта, смарт ритейлърът наскоро обнови своята Политиката за осъзнато хранене, в която компанията вече свързва храненето и с грижата към планетата.
Тя се основава на научнообоснования модел за планетарна хранене: балансирана диета, която включва консумация на продукти с малък въглероден отпечатък като плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, варива, ядки и ненаситени мазнини, както и умерен прием на риба и морски дарове, птици, червени меса, картофи, млечни продукти, захар и наситени мазнини.