Жителите на столичния „Овча купел“ ще стигат до центъра за 12 минути
Влаковете по третата линия ще могат да се движат без машинист, спирките ще бъдат със стъклени прегради между пътниците и релсите
След две години и половина жителите на
столичния квартал „Овча купел“ ще могат да стигат до центъра на София за 12 и
14 минути. Предстоят да бъдат изградени 3.8 км метролинии и 4 нови метростанции,
които ще подпомогнат придвижването в градска среда на жителите на квартали,
които са трудно обезпечени с градски транспорт в момента.
Това обеща кметът на София Йорданка Фандъкова по време на церемонията по даване на ход на строителните дейности на Линия 3 от метрото в столицата. „Общата стойност на участъка е близо 102 млн. евро. От тях 68.5 млн. са безвъзмездно европейско и национално финансиране. Столичната община инвестира в този участък 33.4 млн. лв., съобщи кметът и допълни, че най-трудната част до момента са били отчуждителните процедури. Столична община е изплатила 2.5 млн. за отчуждение и право на преминаване.
Предвижда се проектът освен да облекчи трафика и да помогне за по-бързо придвижване, да намали вредните емисии с 90 хил. тона годишно. Кметът на София припомни, че метрото се финансира в последните години със средства от Европейската комисия.
„Проектът за метрото, най-големият и успешен проект, финансиран с европейски средства, е ясно доказателство за ефекта от партньорството между Европейската комисия, националното правителство и Общината. Разбира се, ефектите са безспорни и всички софиянци знаят това“, посочи Фандъкова.
„Това е конкретен пример за една от най-големите ценности, които изповядваме – солидарността и готовността да помогнем на другите. Развитието на България е добре за българите, но то е полезно и за Европа. Именно това е смисълът на т.нар. добавена стойност на ЕС“, подчерта зам.-председателят на Европейската комисия Юрки Катайнен.
Според българският еврокомисар Мария Габриел, солидарността е важна и от гледна точка на ресора, който тя заема в Европейската комисия – цифрова икономика и общество. „Какво по-добро олицетворение на думата свързаност, когато видим този проект? Свързаност, която позволява пестене на време за гражданите с цел по-бързо придвижване. Свързаност за намаляване на вредните газове. Свързаност с другите трамвайни и автобусни линии. Свързаност между хората. Свързаност между България и Европа“, каза тя. „Това е най-красивото лице на България, което София и днес показва“, каза още Мария Габриел.
„Изграждането на столичното метро има изключително висока добавена стойност както за екологията и икономическото развитие на региона, така и за транспортната свързаност на кварталите и придвижването на стотици хиляди хора ежедневно, заяви транспортният министър Ивайло Московски.
Влаковете по третата линия ще могат да се движат и без машинист. „Самата автоматика на влаковете и на трасето е ново поколение, защото строим през 2017 г., а не през 80-те и 90-те години“, обяви инж. Стоян Братоев, директор на „Метрополитен“. В началото влаковете ще се движат с машинист, след което е възможно да работят и без, допълни Братоев. Той даде пример с четвъртата линия на метрото в Унгария, което е с подобна автоматика. Те работят с машинист, има тенденция в бъдеще да бъдат и без машинист“, допълни Братоев.
По думите му най-дълбоката спирка на метрото в София е на „Орлов мост“, след това е „Сердика“, а след това е „Джеймс Баучер, а в „Овча купел“ участъкът позволява да се строи по на плитко. Всички спирки от третата линия на метрото ще бъдат със стъклени прегради между пътниците и влаковете, които ще бъдат с 1.5 м високи, с отваряеми врати.