С 9 млрд. евро Германия става най-големият акционер в Lufthansa
Държавата очаква ЕС да одобри спасителния пакет за авиокомпанията
Германия отпуска на Lufthansa 9 милиарда евро (9.8 милиарда долара) като част от "спасителен пакет", който дава на Берлин вето в случай на враждебна оферта за авиокомпанията. Правителството ще получи 20% дял в авиокомпанията, който може да нарасне до 25% плюс една акция в случай на опит за поглъщане, за да може да защити хиляди работни места, предава Reuters. Това ще превърне държавата в най-големия акционер в компанията.
Lufthansa води преговори с Берлин от седмици за помощта, от която се нуждае, за да преживее очаквания продължителен спад на пътуванията.
Централното правителство на Германия се опитва от десетилетия да продава дялове в компании, но остава голям акционер в бивши държавни монополи като Deutsche Post и Deutsche Telekom. Берлин все още има 15% дял в Commerzbank, който пое по време на световната финансова криза.
Други авиокомпании, включително франко-нидерландските Air France-KLM и американските превозвачи American Airlines, United Airlines и Delta Air Lines, също поискаха държавна помощ след коронавирус епидемията, ударила глобалното пътуване.
Германските министерства на финансите и икономиката съобщиха снощи, че Lufthansa, чиито акции затвориха със 7.5% нагоре при 8.64 евро вчера, е оперативно здрава и печеливша с добри перспективи, но е изпаднала в проблеми заради пандемията.
„Подкрепата, която ние подготвяме тук, е за ограничен период от време“, каза финансовият министър Олаф Шолц за сделката, по която Германия купува нови акции с номинална стойност 2.56 евро на брой за общо около 300 милиона евро.
Берлин, който създаде фонд от 100 милиарда евро за участие в компании, засегнати от коронавирусната криза, заяви, че планира да продаде акциите на Lufthansa до края на 2023 година.
"Когато компанията отново е готова, държавата ще продаде своя дял и се надяваме ... с малка печалба, която ни поставя в състояние да финансираме много, много изисквания, които трябва да изпълним сега, не само в тази компания", добави Шолц.
Условията на сделката включват отказ от бъдещи плащания на дивиденти и лимити върху заплащането на мениджмънта, каза Lufthansa и добави, че правителството ще получи и две места в Надзорния съвет, като едното ще е за член на одитния комитет.
Според спасителния пакет правителството ще внесе и 5.7 милиарда евро капитал без право на глас, известен като мълчаливо участие. Част от това може да бъде превърнато в допълнителен дял от 5% в собствения капитал, или за защита на Lufthansa срещу враждебно поглъщане, или в случай, че плащанията на купона от 4% през 2020 и 2021 г., увеличавайки се на 9.5% до 2027 г., бъдат пропуснати от авиокомпанията.
„Тази сделка за спасяване ще предотврати разпродажбата на Lufthansa“, каза министърът на икономиката Петер Алтмайер и добави, че ще помогне за спасяване на хиляди работни места, но не включва допълнителни условия за околната среда в допълнение към планираните мерки.
Lufthansa отделно ще получи тригодишен заем от 3 милиарда евро от подкрепяната от държавата KfW и частни банки.
Алтмайер отказа да даде подробности за преговорите с Европейската комисия относно държавната помощ, но каза, че е убеден, че Брюксел ще даде зелена светлина за спасяването.
„Ние общувахме с Брюксел по всички големи спасителни пакети, с които спасихме милиони безработни и предотвратихме банкрута на много компании. Всички те бяха одобрени накрая ... това ми вдъхва надежда, че и в този случай ще намерим решение “, каза Алтмайер пред публичната телевизия ARD.
Германия все още обсъжда с европейския надзорен орган по конкуренцията от кои летищни слотове ще трябва да се откаже, за да гарантира, че спасителното решение не затруднява конкуренцията, заяви човек, близък до въпроса.