Нова система ще следи разходите на администрацията за е-управление
За тази цел агенция \"Електронно управление\" осъществява проект на стойност 700 хил. лв.
~ 2 мин.
Над 700 хил. лв. ще бъдат вложени в изграждането на електронна система, чиято цел е да помогне държавата в контролира при разходването на средствата за електронно управление и информационни и комуникационни технологии (ИКТ) от собствените ѝ администрации, каквито са например общините. Това стана ясно днес по време на специално събитие, организирано от бенефициента по проекта - Държавна агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ).
Целта е да се повиши прозрачността, да се оптимизират разходите и да се предотврати повторната реализация на едни и същи цели. „Чрез този проект ще се създадат предпоставки Държавната агенция да изпълнява функциите си по осъществяване на бюджетен контрол в сферата на е-управлението и ИКТ, каквито са задълженията ѝ по закон“, обясни ръководителят на проекта Стоян Цонев.
Пред Economic.bg той коментира още, че през последните години държавата е направила сериозни инвестиции в закупуване на хардуер като компютри, скенери, принтери, лаптопи, както и за разработването на многобройни и различни системи и софтуери, за които към днешна дата няма яснота дали са необходими в този обем, за който е било платено. Проектът ще помогне да се направи една снимка на ситуацията за това коя администрация с какво разполага към днешна дата, какво планира да купи и какви разходи да направи през следващите години“, обобщи Цонев.
Така например, когато една администрация разработи проект за закупуването на „n” на брой компютри и лаптопи, агенцията ще може да сравни този план с предишни разходи. Ако бъдещият и миналия проект се припокриват, това означава, че инвестициите ще се дублират и съответно следящият орган в лицето на ДАЕУ няма да позволи новия бюджет. „Идеята е да може да се прави ефективен бюджетен контрол на разходите в сферата на е-управление и ИКТ“, каза Цонев.
За целта ще бъдат изградени информационна система за контрол, публичен електронен регистър, както и портал за достъп до ресурси за разработка на софтуер за е-управление.
Цонев обърна внимание, че настоящият проект ще бъде допълнен от друг, който цели да направи своеобразна инвентаризация на абсолютно цялата техника и софтуер на държавната администрация. Одитът ще бъде стартиран в началото на 2018 г. и ще покаже с какъв капацитет, функционалност и живот са настоящите системи.
„Тоест, опитваме с в рамките на няколко проекта да се движим към постигането на една обща цел – оптимизирането на разходите“, уточни експертът и допълни, че по този начин ще се нареди пъзелът, така че да се види цялата картина.
Настоящият проект е на обща стойност 722 557 лв., от които 614 173.45 лв. европейско, а 108 383.55 лв. държавно финансиране. Той се осъществява по Оперативна програма „Добро управление“ и срокът за изпълнение е 18 месеца, като се очаква да приключи в края на следващата.