Законът за образованието не трябва да изпреварва обществото
Училището не е само урокът, коментира Милена Дамянова
Все още сме в началото на развитието на дигиталното обучение, а що се отнася до законодателството - то не може да изпреварва развитието на обществото, защото става неприложимо.
Пример е действащият закон, който влезе в сила 2016 г. и в който бе въведена дистанционна форма на обучение, според който иновативните училища и сега могат да провеждат онлайн часове.
Това каза председателят на комисията по образование в парламента Милена Дамянова по време на конференцията „Образование от А до # Иновативното училище“, организирана от икономическия портал Economic.bg, NOVA, Dir.bg и Портала на българските общини Kmeta.bg.
„Тоест всичко е възможно и по сега действащия закон, но колко училища прилагат дистанционната форма на обучение преди март месец – почти никое, което показва, че може би сме изпреварили малко времето“, каза тя.
Друг е въпросът дали може да има само онлайн училище, дали това е полезно и какво ще даде на децата. „Аз лично съм против“, категорична бе Дамянова, подчертавайки добавената стойност от социалната комуникация. Според нея „училището не е само урокът, а създава други компетенции, които са важни за живота на децата и да са те успешни“.
Много внимателно трябва да проведем от тук нататък същинския дебат за това какво носи дигиталното обучение, как трябва да се провежда то, силните му страни, недостатъците и чак тогава да вървим към законодателни промени, защото тогава биха били работещи.
Дигиталното обучение не е работно място, нито край на социалната комуникация, не е нещо модерно, то е възможност, предизвикателство да направим моделите на образование по-различни, така че ние да отговорим на нуждите на учащите се, каза още Дамянова.
Според нея съвременното образование на новите поколения изисква повече креативност по отношение на подхода и обучението и новите платформи. Тя допълни, че в новата реалност учениците създават съдържание под ръководството на учителите. „Трябва да признаем, че ученикът може да учи по нов начин, учителят да преподава по нов начин чрез създаването на съдържание“, коментира още Дамянова.