100-те „най-добри“ IT-та не могат да помогнат на българските пощи
След две седмици борба специалистите по информационни технологии успяха да активират само някои от пощенските услуги
Повече от 100 IT специалисти – „най-добрите в държавата“, външни и вътрешни, експерти и от ДАНС, и от ГДБОП, – работят денонощно вече две седмици за разплитането на енигмата около кибератаката срещу „Български пощи“ и опитвайки се да възвърнат дейността държавния куриер към пълноценен живот. И до днес обаче те не успяват да изчистят всички проблеми, нито пък са разгадали как и откъде е извършено нападението.
Това стана ясно от думите на изпълнителния директор на компанията Деян Дънешки, който след две седмици неведение реши да даде брифинг за журналисти по повод блокираната дейност на управляваната от него компания. Той се проведе един час, след като „Български пощи“ пусна официално прессъобщение за частично възстановяване на услугите си. Според информацията основните системи вече функционират, включително международният трафик. Не могат обаче да се извършват касови операции.
Държавата е осигурила и външен експертен ресурс, съответните институции, които могат да бъдат полезни – ДАНС, ГДБОП – всички са участвали в наблюдението на ситуацията, помагали са с експертиза. Достатъчно много хора, бих казал най-добрите специалисти в държавата, работят по възстановяването на тези системи.“
Дънешки бе категоричен, че „никой не може да каже“ каква е кибератаката и откъде е дошла. По думите му в момента се обследват каналите, по които може да се е случила. Появилите се спекулации, че за нея може да е съдействал вътрешен човек с цел облагодетелстване на конкурентите – в лицето на частната компания „Еконт“, мажоритарна собственост на транспортния министър Николай Събев – директорът на държавното дружество определи като „фантазия на някой“.
Категорично заявявам, че подобно нещо не се извършва.“
Дънешки подчерта, че днес интернет предлага огромни възможности на анонимни потребители, които познават материята, да извършат различни кибератаки. Той изтъкна също усложнената геополитика като допълнителен фактор, както и информацията за скорошно нападение срещу гръцките пощи и различни технологични гиганти.
Директорът на държавната компания не се нае да каже какъв е размерът на финансовите щети. Подчерта обаче, че дружеството, включително заради публичните средства, които получава за дейността си, има най-голям интерес да заработи отново и да започне да обслужва клиентите си. Такива то има както корпоративни, използващи пощите за пратки от и до чужбина, така и частни – предимно хората в малките населени места, където частните куриери нямат особен търговски интерес.
Дънешки изтъкна, че принципалът на дружеството (б.р. вицепремиера по ефективното управление Калина Константинова) също прави всичко необходимо за справяне с кризата.
От първия момент на атаката работим – непрекъснато, денонощно, през почивните дни. Ще продължим да го правим, докато не възстановим всички услуги.“