Автомобилът ви знае повече за вас, отколкото си мислите
Някои компании в сектора събират лични данни за шофьорите на своите коли, които продават на трети страни
Има голям шанс колата ви да знае всичко за вас – къде сте били, колко бързо шофирате, дали е можело да не натискате толкова силно спирачките, дори как изглеждате външно, благодарение на камерите, насочени директно към вашето лице, пише CNN Business.
Този тип събиране на данни се случва от години и в някои случаи те биват продавани на трети страни, като например застрахователни компании, които ги използват при изготвянето на оферта за полица.
Данните може да се използват и от правоприлагащите органи. Най-новият виден пример е със Cybertruck на американския автомобилопроизводител Tesla, който се взриви пред хотел Trump International в Лас Вегас на Нова година. Органите на реда, разследващи инцидента, благодариха на Tesla за бързото предаване на данни за заподозрения, който се самоуби, докато беше в камиона.
Трябва да благодаря специално на Илон Мъск“, каза шерифът на Лас Вегас Кевин Макмехил на пресконференция, отбелязвайки, че главният изпълнителен директор на Tesla е дал на властите „доста допълнителна информация“, включително и информация от зарядните станции, с която е станало възможно да бъде проследен водачът.
Но докато правоприлагащите органи възхваляват компаниите за предаването на данни, други са загрижени, че повечето от събраната информация може да нарушава поверителността.
Хората са загрижени, че без ограничения, потенциалното нахлуване в неприкосновеността на личния живот само ще се влоши, докато производителите на автомобили са готови да правят пари от съкровищницата от информация, която сега притежават.
Малко информация за много данни
В последните години General Motors (GM) продаде данни на трети страни, които след това ги препродадоха на застрахователни компании. Компанията временно прекрати тази практика, след като статия от миналия април на New York Times предизвика обществена реакция.
През август автомобилопроизводителят бе осъден от главния прокурор на Тексас, след като стана ясно, че GM вече е продала данни от повече от 14 млн. превозни средства, включително 1.8 млн. тексасци. Този иск все още е неуреден.
И това не означава, че практиката за продажба на данни е спряла“, каза автомобилният анализатор Сам Абуелсамид от комуникационната фирма Telemetry.
По думите му повече от 90% от новите автомобили могат да изпращат информация обратно на съответните си производители, като единственото известие към шофьорите е заровено дълбоко в ръководствата на автомобила или в дребния шрифт в споразумението за продажба.
Технически те имаха разрешение, но това е нещо, което хората трябва да знаят, но не го“, добави експертът.
Някои щати и федерални законодатели в САЩ също призоваха за повече контрол върху събирането и продажбата на данни. Експертите по поверителността казват, че това е все по-голям проблем, тъй като малко собственици на автомобили осъзнават колко много информация се събира за тях.
Потенциални ползи, но нулев контрол
„Има много полезни услуги, които идват от наличието на свързани автомобили“, каза Дейвид Чофнес, изпълнителен директор и съосновател на Института за киберсигурност и поверителност към Североизточния университет в САЩ. „Но като потребител не можете да избирате какви данни да се изпращат“.
Според него дори когато собствениците знаят, че се събират данни, повечето не мислят за употребата на цялата информация или за финансовата стойност, която тя предоставя на автомобилните производители.
Автомобилните компании не събират данни само за развлечение. Свежда се до използването на данните за печалба“, добави експертът.
Сенаторът от Демократическата партия от Масачузетс Ед Марки написа писмо до производителите на автомобили преди година, искайки информация за въпросната практика, която компаниите, в крайна сметка, защитиха.
Те представиха събирането на информация за шофьорите на техните автомобили като опит да подобрят превозните средства и част от мечтата им за по-добър свят, вместо да коментират финансовата полза, която са получили от усилията си.
От GM коментираха, че данните се използват за създаване на „нашата визия за свят с нулеви катастрофи, нулеви емисии и нулеви задръствания. Основно в тази визия е използването на свързаността на превозното средство, за да осигури безопасност и удобство на нашите клиенти“.
Алиансът за автомобилни иновации - търговска група, която представлява повечето големи автомобилни производители, различни от Tesla - защити практиката в индустрията.
Не, колата ви не шпионира“, е заглавието на бележка, която групата подготви по темата. „Пази те в безопасност.“ Вместо „проникване“, събирането на данни всъщност е „функция“, подчерта групата в курсив.
От там написаха, че производителите на автомобили следват доброволно приети насоки, които изискват дори по-голяма защита от изискваната от закона за особено чувствителни данни, включително къде отива превозното средство и информация за поведението на водача. От Алианса допълват, че биха подкрепили едно законодателство, което включва въпросните насоки.
Защитниците на поверителността обаче казват, че ще има проблеми с националното законодателство, което би могло да ограничи отделните щати в това да приемат по-строги разпоредби. Има и опасения за това какво се счита за „съгласие“ от страна на водачите.
„Клиентите на GM не са смятали, че продават данните на трети страни и че това ще се отрази на техните застрахователни полици“, каза Чофнес. Той допълни, че трябва да има по-строги правила относно „каква форма на съгласие се изисква и дали потребителите могат да избират какви данни да бъдат изпратени, или не“.