207% e ръстът на приходите в ТОП-100 български фирми
Можем да говорим за излизане от кризата, коментира за Economic шефът на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов
Двоен ръст (207 %) в приходите от продажби през 2013 г. спрямо 2012 г. са постигнали фирмите в Класацията „ТОП 100” на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), предаде репортер на агенция „Икономика“ (Economic.bg). Това показа анализът от финансовите отчети на компаниите в „условията на политическата нестабилност и остри разногласия на политическата сцена“, коментира председателят на БТПП Цветан Симеонов.
Той потвърди пред Economic.bg, че може да се говори за излизане от кризата за водещите български предприятия, които бележат растеж. „Определено ръстът им спрямо предходната година показва едно положително развитие на нещата“, каза Симеонов.
Класацията се изготвя за 16-та поредна година и представя фирмите с най-добри постижения за 2013 г. по 5 категории. Изследвани са резултатите от дейността на 6 230 фирми, произвеждащи 82.05% от БВП за 2013 г., при 76% за 2012 г. „Никога обхванатият обем няма да достигне 100%, но пък се стремим да е максимално всеобхватен“, каза Симеонов. Според него обаче първите 100, 500 и дори 1 000 компании показват добри резултати и е повод за гордост да бъдат в това число, тъй като общо в България са регистрирани над 300 хил. стопански субекта.
При класацията по най-голяма печалба спрямо вложените собствени средства (възвръщаемост на капитала) 39% са от сферата на услугите и транспорта. Сред тях преобладават ангажираните с инженерни дейности, консултантски и спедиторски услуги, които достигат добра рентабилност.
В класирането по намаление на задълженията първите 100 фирми са успели да намалят задлъжнялостта си наполовина – средно с 56 % спрямо 2012 г., като същевременно техните приходи растат и имат печалба. Забелязва се, че в тази класация от промишлените производства най-много са фирмите от хранителната индустрия.
Класацията по изменение на финансовия резултат показва, че основно промишлени предприятия успяват да преодолеят загуби от 2012 г. и да излязат на печалба през 2013 г. В секторно отношение преобладаващите фирми от различните категории в „ТОП 100” са от сферата на търговията (38%) и промишлеността (19%). От индустрията за втора по ред година с най-много представители е производството на машини и оборудване.
Добрите резултати на този бранш се дължат на насочеността му към външни пазари. „Като цяло цяло в сектора се отчита ръст на приходите и има сравнително добри печалби“, коментира Олга Чугунска от отдел „Анализи“ на БТПП.
Строителството е с 11% дял в „ТОП 100, но като цяло в бранша не може да се отчете особено оживление: „Строителството е в добро състояние, което се дължи най-вече на обществените поръчки“. Според Цветан Симеонов що касае държавните поръчки, то БТПП ще продължи да настоява за това държавата да се издължава на бизнеса, и най-вече не тези, чиито проекти „са изпълнени без забележки“. Туристическият бранш присъства с 2% дял в „ТОП 100”, което според БТПП поставя необходимостта от по-добра реклама на страната ни, отчете още Чугунска.
Сред класираните най-малко са фирмите от от производството на храни, напитки и тютюневите изделия заради руското ембарго. Според Цветан Симеонов за този сектор има най-много „притеснения“: „Като дял не е голям износът ни към Русия, но отделни фирми бяха ориентирани специално към този пазар“. „Помагаме им в търсенето на нови пазари. За щастие, някои институции проявиха достатъчно активност и отзивчивост по темата“, каза шефът на БТПП.
Той похвали Министерството на икономиката (МИЕ) за това, че е помогнало за връзка с 60-те търговски представители на България към дипломатическите ни мисии по света. „От тези 60 търговски представители още в първия ден отговориха 6 на нашите запитвания, което е добре на фона на предишните години“, коментира Симеонов.
От изследването на БТПП става ясно, че една трета от класираните фирми са от София (столица и област) – 29%, следват Варна, Пловдив, Бургас и Стара Загора. От водещите фирми 77% са микропредприятия, 16% са малки, 4% средни и останалите 3% са големи предприятия, с което другата цел на класацията – да се даде признание на успехите на малките и средни предприятия, също смятаме за постигната.