5-звездни къмпинги и глемпинги: Туризмът в България поема в нова посока
Експерти подготвят промени в категоризацията на къмпингите в страната по европейски модел
Популяризиране на къмпинг туризма в България и промени в наредбата за категоризация на тези места за настаняване са основните цели, които си поставя новоучредената Асоциация на къмпингите в България. Идеята им е да накарат чуждите туристи да възприемат България като място, където може да се практикува този вид туризъм.
Къмпинг туризмът в България набра популярност през лятото на 2020 г., когато с появата на COVID много хора решиха да заменят големите хотелски комплекси, където се образува струпване на хора, с уединени и далеч от суматохата, но близо до морския бряг, къмпинги.
Тогава много хора, които никога не бяха ходили на къмпинг дойдоха. Въпреки това къмпинг туризмът все още не е популярен в нашата страна. Първият казус, върху който ще започнем да работим, е именно това. България не е позната като къмпинг дестинация както сред нашите туристи, така и сред чуждите. Идеята ни е да покажем, че в България има доста качествени къмпинги, които са на европейско ниво", каза за Economic.bg Радослав Минков, председател на Асоциацията на къмпингите в България.
Категоризация на къмпингите
В момента в наредбата за категоризация на местата за настаняване, която се изготвя от Министерство на туризма, къмпингите могат да имат от 1 до 3 звезди. В същото време европейската практика е, по подобие на хотелите, и къмпингите могат да притежават до 5 звезди. Което според Минков обърква и понякога отблъсква чуждестранните туристи, които когато видят, че даден къмпинг е само с три звезди, смятат, че не е достатъчно добър. Ето защо от Асоциацията искат така да бъдат променени текстовете в наредбата, че категоризацията и на къмпингите в България да бъде на база 5-звездна оценка.
В момента работим по изготвянето на новите текстове на наредбата. Целта ни е наесен да имаме първия вариант, който да представим на Министерството на туризма. Предварителните разговори с ведомството вече започнаха", уточнява Минков.
По данни на сдружението в България има около 130 места за настаняване на кемпери, каравани и палатки. Част от тях са лицензирани къмпинги, но други – не. "Нормативната процедура е много тромава и трудна. Например по морето има къмпинги, които не могат да бъдат категоризирани заради това, че попадат в зони, които нямат подробни устройствени планове, или са извън регулация", казва още той.
Цените на къмпингите тръгнаха право нагоре
Наемите на място за каравана в къмпингите всеки сезон стават все по-високи и по-високи, алармира читател на Economic.bg. Той уточнява, че за наем на място на трета линия (най-отдалечена част от морето) в къмпинг „Градина“ е заплатил през 2020 г. за целия сезон 2500 лв. През 2021 г. цената се е покачила на 3000 лв., а през това лято наемът е 4800 лв., по данни от уебсайта на къмпинга.
От Асоциацията на къмпингите в България признават, че има увеличение в цените, но то не било само в България, а в цяла Европа.
Причините са комплексни. В момента всичко поскъпва – ток, вода, работна ръка. Мога да кажа, че увеличението на къмпинг услугите е около 10%. Ние работим с крайния клиент, който, за съжаление, обеднява. Не можем да си позволим да вдигаме цените до безкрай“, уточнява председателя на сдружението.
Що е то глемпингът и развива ли се в България?
Думата „глемпинг“ идва от английските glamour (блясък) + camping (къмпинг) и всъщност съчетава природата с удобствата. Това е начинът да си осигурите преживяване в дивите части на света, без да се лишавате от комфорта, на който сте свикнали. Или по-просто казано: това са палатки, които са оборудвани по подобие на хотелска стая.
В България има глемпинг проекти, както и идеи за развиване на такива места за настаняване. В нашата организация има колеги, които имат по няколко глемпинг палатки или къщички, които подготвят за своите клиенти. Това е едно от нещата, които в наредбата ще засегнем – разграничаването на различните типове къмпинги. Защото в момента тя е ориентирана главно към къмпингите, които се намират по морето", казва Радослав Минков.
Той уточнява, че изцяло глемпинг в България няма. Тези палатки обикновено са част от някой къмпинг. За глемпинг туризъм може да се говори едва, когато се намери инвеститор, който да изгради място за настаняване, което е само с такива луксозни палатки.
Според сегашните текстове на наредбата близостта на един къмпинг или глемпинг до морето носи допълнителни точки и вдига категорията. В същото време ако има луксозен глемпинг в Пловдив например, той няма да е с най-високата категория, защото градът е далеч от морския бряг.
Другата насока, в която организацията ще работи с цел популяризиране на къмпинг туризма в България, са градските паркинги за кемпери.
Ще се опитаме цялата палитра от места за настаняване на къмпингари да обхванем в нашето предложение. Наблюденията ни са, че много голяма част от чуждите туристи, които спят в къмпингите, са транзитнопреминаващи. Защото не знаят, че в България има места за настаняване, които отговарят на техните очаквания и изисквания“, обобщава Радослав Минков.