Българският износ е с много ниска добавена стойност
В това отношение ние сме много добре, но сме по-скоро изключение, казва Атанас Бобоков, председател на Съвета на директорите (СД) на "Монбат" АД
- Г-н Бобоков, най-новите данни на Националния статистически институт (НСИ) показаха продължаващо нарастване на износа на стоки от България. Каква е ситуацията при "Монбат", който е един от основните износители, листвани на Българската фондова борса (БФБ)?
Нашият ръст при износа е силно изразен. 94% от произведената ни продукция е за експорт. Ние не сме стандартно българско предприятие – не ни гледайте нас. Ако всички износители отчитаха нашите ръстове, икономиката на България щеше да отчете далеч по-голям ръст на износа.
За първите седем месеца на 2013 г. експортът на "Монбат" се е увеличил с 45%. Въпреки увеличения износ от българските компании остава отворен въпросът има ли придадена стойност в това, което изнасяме.
- Има ли добавена стойност износът ни?
Повечето експортни стоки, които изнася са с много малка придадена стойност. Например увеличение на цените на транспортните услуги, основно за Централна и Западна Европа, веднага оказва влияние върху намаляване на стойността на експорта на България – няма маржин, няма добавена стойност на продуктите.
- А каква е ситуацията с добавената стойност при "Монбат"?
В това отношение ние сме много добре. При нас процентът е висок, но ние сме по-скоро изключение. Ако прибавим още две-три изключения и дотам.
- Можем ли да кажем, че в момента износът е двигател на икономиката ни, както беше преди няколко години?
Да, можем. Но не можем да очакваме ръстовете да продължават до безкрайност.
Ако се обърне внимание на чуждите инвестиции в последните години ще видим, че компаниите влагат средства в производство. Това, че сме имали увеличен внос на инвестиционни стоки, сега се превръща в износ на произведени стоки. Това е хубавото на инвестициите в последните години. Да, те са малко, но не са в комплекси по морето или в спекулативни активи.