Емил Денчовски: Личната карта може да е електронен подпис
Сега е-услугите са недостатъчно и това създава липса на доверие у хората, казва изп. директор на „Абати” АД
Емил Денчовски е изпълнителен директор на "Абати" АД - компания в сферата на информационните технологии, създадена през 2004 г. Във фирмата работят близо 50 висококвалифицирани експерти. Компанията разработи електронна система за издаване на свидетелство за съдимост, част от услугите на електронното правителство. През 2011 г. участва в консорциум, който изгради софтуера за електронно преброяване на населението. Дружеството е златен партньор на „Майкрософт”.
Г-н Денчовски, „Абати“ наскоро реализира проект за електронно свидетелство за съдимост. Какво означава този проект за „Абати“ и за българските граждани?
Да, в началото на 2013 г. „Абати“ реализира информационна система за издаване на електронно свидетелство за съдимост. Най-общо казано, услугата позволява на потребителя да се сдобие със свидетелство за съдимост от всеки компютър с връзка към интернет. Нужни са само електронен подпис и няколко минути за попълване на електронния формуляр.
За гражданите това означава двойно по-малка тарифа и спестявания за над 2 млн. лева от такси и време. За сравнение, през 2012 г., на хартия са издадени над 700 хиляди свидетелства за съдимост в цялата страна, като само в Софийски районен съд те са били над 140 хиляди. За тези услуги гражданите са изразходвали много време, понякога повече от едно посещение на съда, заплатили са повече от 4,3 млн. лева държавни и над 1 млн. лева банкови такси.
Електронното свидетелство за съдимост е стъпка към пестене на време и средства, намаляване на разходите и улесняване както на гражданите, така и на администрацията.
Говори се, че има недостиг на квалифицирани ИТ кадри в страната. Как една средно голяма фирма в сектора се справя с този проблем?
Проблемът наистина е доста болезнен и обхваща цялата ИТ индустрия. За разлика от други компании обаче, „Абати“ се стреми да култивира кадрите си, вместо да привлича нови. Това води до устойчивост, която липсва в някои български, а и много чуждестранни фирми. В екипите ни работят много млади специалисти на възраст между 20 и 26 години, а старшите ни експерти са техни връстници. Заплащането в сектора е традиционно високо в сравнение с други отрасли и „Абати“ не прави изключение от това правило, но когато се нуждаем от заемането на качествено различни длъжности, първо обръщаме поглед към съществуващите ни кадри с идеята да развием у тях нужните качества и умения. Някой друг би избрал да привлече утвърден специалист, като му предложи по-голямо заплащане.
Какви други предизвикателства среща ИТ индустрията в България?
Намалява делът на младите ИТ кандидати. Основните причини за това са демографските процеси и намаляващия интерес към точните науки. Много от студентите, учили извън страната, не се завръщат, а истински добрите и талантливите биват привлечени още докато следват или непосредствено след като завършат. Разбира се, имаме и много колеги – ИТ специалисти, които са завършили в чужбина и сега работят тук, в България. Прави впечатление, че на тях им е нужно значително по-малко време за първоначално обучение, отколкото на тези, които са следвали в България.
Много хора са скептични към електронното управление. С какво електронните услуги са по-добри от обикновените?
Хората са скептични, и то с право. Истината е, че електронно управление като цяло в България няма. Липсват достатъчно по брой и качество електронни услуги, защото едва малка част от държавните ведомства предлагат такива. Има много реализирани проекти, но малко от тях работят на практика. Това непостоянство води до липса на доверие.
От друга страна, проблем е и липсата на електронни подписи за потребителите. Според мен те би трябвало да са вградени в личната карта на всеки един гражданин, да струват стотинки и да не се налага подновяването им всяка година.
Иначе самите електронни услуги предлагат бързина, удобство, прозрачност, намаляване на разходите за всички страни, и разбира се, социална отговорност. Това са основните преимущества. Именно това предлагат и информационните системи, които разработва „Абати“ за публичния сектор.
Не на последно място, гражданите свикват да ползват ИТ продукти и услуги, а това от своя страна повишава общата им компютърна грамотност. Това е много важно в условията на съвременната икономика и не бива да се подценява.
ИТ индустрията се развива успешно на фона на останалите отрасли. Имат ли принос информационните технологии към развитието на други сфери в публичния и частен сектор?
Разбира се. В днешно време почти всеки процес в света се управлява с помощта на информационна система, било то в частния или в публичния сектор. Говорим за системи за обмен на данни, за управление на ресурси, за сортиране и класификация на продукти, за предоставяне на комплексни услуги във всеки сектор на човешката дейност. Колкото по-добра е системата, която управлява процеса, толкова самата услуга е по-ефективна, бърза и надеждна. Информационните технологии и производните им електронни услуги обогатяват, улесняват и подобряват живота ни на макро и микрониво.