Етична комисия поиска да спрат рекламата на „Булка чеиз“
Според Съвета за саморегулация видеото нарушава правилата за благоприличие, социална отговорност и правдивост
Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация препоръча излъчването на рекламата на имитиращия продукт „Булка Чеиз” да бъде спряно. Според комисията въпросният рекламен клип е в нарушение на няколко члена от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в България. Съветът се е самосезирал след жалба, подадена в края на миналата година. В нея се твърди, че рекламата е не само неподходяща за деца, въпреки се се излъчва по телевизията във всякакви часове на денонощието, а и е с уникално нисък морал и никакво благоприличие.
След обсъждане Етичната комисия заключва, че „търговската комуникация е в нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.”
Във видеото предизвикателно облечена сервитьорка, наричана Жулиета, пуска парче от продукта в пазвата си, след което го вади и го дава на младеж, представен като Ромео. Двамата разменят репликите:
Ромео: Жулието, ще ти скоча на балкона!
Жулиета: О, Ромео, сякаш паднал си от клона…
Ромео: Хапвай, булка, сладко-сладко. Дай туй сиренце на батко.
Жулиета: Не е сирене, а деликатес!
Ромео: Наистина, отвсякъде е шест.
Надпис: Булка – истински деликатес.
Надпис: Имитиращ продукт, съдържащ в състава си мляко.
„От сценария е очевидно, че цялата идея в клипа е заложена върху съблазнителния женски сексапил, подчертан с всички възможни изразни средства, гласи позицията на НСС. В решението се казва още, че смесването на герои от класическото произведение – „Ромео и Жулиета“, с цинични и похотливи намеци е израз на не по-малка вулгарност, което прави рекламата отблъскваща.
Етичната комисия не приема и че използваната в клипа дума „балкон“ всъщност цели да предизвика асоциация с балкона, на който стои Жулиета в класическото произведение и води разговор с Ромео. „Повече от ясно е, че думата „балкон“ в българския жаргон е еффемизъм на едър женски бюст”, коментират от НСС.
От органа отчитат, че за общото внушение на клипа допринася и музикалния фон, който по стил се доближава твърде много до типичните мотиви в чалгата.
„Крайният резултат от описаното по-горе произведение личи най-ясно в отзивите, поместени в Интернет и някои статии по повод същото, в които присъстват най-вече определения като „пошло“, „вулгарно“, „гнусно“, „нечистоплътни асоциации“ и др. подобни. В този смисъл може да се твърди, че независимо от желанието на авторите да избегнат подобно внушение, то реакциите на зрителите показват точно обратното”, отчитат от Етичната комисия.
Разгледан е и другият спорен момент в рекламата – има ли внушение, че рекламираният продукт е сирене. Според комисията използваният израз „Не е сирене, а деликатес“ всъщност е неуспешен опит да обяснят какво всъщност се рекламира, тъй като думата „деликатес“ няма конкретно съдържание и може да бъде отнесена към всеки хранителен продукт или напитка.
Авторите защитават продукта си
В телевизионната реклама на продукта „Булка“ са заснети млади хора, момче и момиче, които са в среда, която е обичайна за забавление, обясняват от „Фикосота Синтез”. От там добавят, че действието се развива в закачлива обстановка, чува се музика, виждат се танцуващи хора. "На този фон двамата герои провеждат лек и неангажиращ разговор, който е съвсем в тона и звученето на обстановката", обясняват от ответната страна. Те подчертават, че в изразите „всичко е на шест“ и „дай туй сиренце на батко“ прозира непосредствена духовитост. Според тях в рекламата е използван младежки жаргон, адекватен на поведението на млади хора на увеселителни места, ежедневен език със закачлив подтекст. Намигването към Ромео и Жулиета пък е с цел да се подсили търсения ефект на ухажване между млади хора. Не са използвани вулгарни или отблъскващи изрази или поведение, които нарушават добрите нрави, категорични са от "Фикосота Синтез".
Според заключението на Етичната комисия обаче рекламата е нарушила правилата за благоприличие, социална отговорност и правдивост.
Освен, че препоръчват спирането на излъчването й, НСС съветва и производителя на продукта - „Фикосота Синтез“ ООД да консултира проектите за бъдещи реклами. Срокът за изпълнение на решението на Етичната комисия е 5 работни дни от датата на получаване на решението. Решението може да бъде обжалвано при реда и условията на чл.18.1 от Правилника за приложение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България, обясняват от Комисията.