Facebook постави нов антирекорд
Акциите на социалната мрежа поевтиняха с близо 2% и паднаха под 18 долара за брой
Акциите на най-голямата социална мрежа в света - Facebook паднаха под 18 долара за брой, което е абсолютен антирекорд за компанията. Това се случи, след като Morgan Stanley намали прогнозата си за цената на книжата. Американската банка изрази опасенията си, че компанията няма да може да се възползва от потенциала за предоставяне на реклами към мобилните потребители.
На вчерашната борсова сесия книжата на Facebook поевтиняха с 1.82% до 17.729 долара за акция. При тази цена пазарната капитализация на компанията се оценява на 42.822 млрд. долара. При първичното публично предлагане (IPO) извършено на 18 май, компанията беше оценена на 104.2 млрд. долара или 38 долара за акция. За три месеца и половина социалната мрежа се е обезценила с 59%.
Morgan Stanley е една от банките, които участваха в провеждането на публичното предлагане. Финансовата институция, чрез своите фондове, е и един от най-големите инвеститори във Facebook. Според източници на Bloomberg причината за голямото акционерно участие на банките участвали в листването на борсата, е именно да се постигне висока цена на акциите в началото.
Вчера обаче Скот Дейвит, анализатор в Morgan Stanley обяви, че все повече потребители използват Facebook през смартфони и таблети, но рекламите, които достигат до тях са по-малко. "Facebook предлага около 30 пъти повече реклами при използването на настолни компютри и лаптопи, отколкото през мобилните устройства", каза той.
Той прогнозира, че през следващите 12 месеца цената на акциите ще достигне 32 долара за брой. Предишната оценка беше за 38 долара за акция.
Дъглас Анмут, анализатор в JPMorgan Chase & Co. прогнозира, че Facebook няма да може да прави толкова пари от игри, колкото се очакваха. "Динамиката около игрите в социалната мрежа се промени, като води до по-малко приходи за компанията", коментира той. "Уеб базираните игри в момента оперират в много по-конкурентна среда, а потребителите се насочиха рязко към мобилните устройства, където Apple и Google контролират пазара", добавя Анмут.
Миналата седмица EMarketer Inc. понижи прогнозите си за приходите на Facebook за цялата година. Компанията прогнозира продажби на стойност 5.04 млрд. долара при предишна прогноза за 6.1 млрд. долара. Приходите от реклама ще нараснат с 34% през 2012 г. и с още 29% през 2013 г. За сравнение през 2011 г. ръстът беше 68%, а година по-рано имаше двойно увеличение.