Привличането на инвеститори е ключово за пазара на имоти
Очаквана доходност от над 9% за момента не е възможна, смятат експерти
„При намаляващи чуждестранни инвестиции, фокуса на работещите на пазара на недвижими имоти трябва да бъде насочен върху идентифицирането на точните потенциалните купувачи” – това коментира Константин Бояджиев, директор „Бизнес развитие” на инвестиционната компания "Галакси Пропърти Груп" по време на дискусия на тема „Успешни практики при управлението на портфейли от имотни активи”, проведена днес в София.
„Нашата компания инвестира само след внимателен пазарен анализ и след подробен анализ на бъдещата реализация на проекта”, сподели още той. Като основно предимство за справяне с кризата беше посочена изключителната диверсификация на портфолиото на дружеството.
Чуждите инвестиции са изключително важни за развитието на сектора на имотите. Докато не се завърнат чуждите инвеститори на пазара, няма как инвестиционните имоти да се реализират, както и да се осъществяват нови проекти, посочиха останалите участници в дискусията. За всеки професионален инвеститор основната мотивация за стартирането на проект е неговата доходност. В момента повечето западноевропейски инвеститори очакват доходност от 9-9,5 %. На този етап обаче такава доходност не е постижима.
Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че неразбирането на разликата между бизнес имотите и жилищните имоти, както и на каналите за тяхната реализация, е в основата на проблемите, свързани с управлението на инвестиционните портфейли. Друг проблем е разминаването в очакванията между собствениците и потенциалните инвеститори, който е особено видим при банките.
Финансовите институции през последните години придобиха доста недвижими имоти извън жилищния сегмент заради невъзможност на кредитополучателите да покриват заемите си за бизнеса. Според участниците в дискусията банките се справят добре с управлението на жилищните имоти, но изпитват трудности с реализацията на портфейлите от бизнес имоти.
Участниците в дискусията бяха единодушни, че още преди да се започне планиране на инвестиция в бизнес имот, е необходимо да се направят задълбочени анализи за нуждата от този имот, за неговите потенциални ползватели и техните нужди. Едва тогава следва да се пристъпи към проектирането и реализацията на проекта.