Синята зона ще може да се предплаща за 1, 3 или 6 месеца
Срещу карта за цялата градска мрежа за 60 лв. ще се ползва и буферен паркинг, пояснява Радослав Тошев, председател на комисията по транспорт към Столична община
Г-н Тошев, вече внесохте предложението паркирането в т.нар. буферни паркинги до метростанциите в София да е безплатно за притежателите на карти за градския транспорт. Как се приема тази идея?
Целта на буферните паркинги, заложена в самото начало и в сегашната наредба, е чрез тях да успеем да извадим колите от трафика по улиците. Всеки автомобил, който е в буферния паркинг, не е навън, не създава трафик и замърсяване, а освобождава улиците от частни автомобили. В същото време шофьорът, който си е оставил колата в паркинга, става клиент на градския транспорт. Ако има една единна електронна система за таксуване в целия градски транспорт, той лесно би използвал освен метро и надземния вид градски транспорт – автобуси, тролейбуси.
Според сегашните правила първите два часа в буферните паркинги са безплатни, следващите се таксуват по 50 стотинки на час за хората, които са си закупили билет за метрото. Предлагам преди въвеждането на обща единна електронна система за таксуване в градския транспорт хората, които си купят персонални магнитни карти за цялата градска мрежа, да ползват безплатно паркинг. Картите им ще бъдат разпознавани от системите в трите буферни паркинга на метростанциите и те ще могат да оставят безплатно автомобила си там в рамките на работното време на метрото, а през нощта – да бъдат таксувани по 50 стотинки на час.
Идеята на всичко това е да успеем да привлечем тези шофьори да станат клиенти на градския транспорт, а автомобилите им да не са по улиците.
Колко хора биха се възползвали от тази възможност?
Срещу 60 лева, колкото струва тази персонализирана карта за цялата градска мрежа, човек може да ползва целия градски транспорт и да остави автомобила си цял ден в буферния паркинг. А не да плаща скъпа синя зона, на която това й е и целта – не да е евтина и достъпна, а да бъде рестрикция срещу тези, които искат да влязат в центъра с кола.
Вече са отворени два такива паркинга, предстои откриването на още един. Преди няколко месеца бе открит паркингът на бул. „Цариградско шосе”, а днес бе пуснат в употреба този на „Ломско шосе”. С пускането на третия на бул. „Джеймс Баучер” ще бъдат открити общо около 3500 паркоместа в тези буферни паркинги. Също буферен е паркингът до стадион „Васил Левски”.
Тази седмица проведохте извънредното заседание на Комисията по транспорт към Столичния общински съвет, на което преразгледахте текстовете от наредбата заедно с представители на протестиращите столичани. Може ли да се каже, че постигнахте консенсус само за едномесечната отсрочка, която получиха живеещите в центъра, за купуване на винетни стикери за паркиране?
Две години продължиха обсъжданията по тези текстове. Това е най-обсъжданата наредба, която изобщо е гласувана в Столичния общински съвет. Две години тя се обсъжда с всякакви граждански организации, с всички заинтересовани страни… Правили сме социологически проучвания, анализи, много текстове са били разглеждани в детайли. Една година стоя на сайта на сайта на Столична община.
Правихме и в момента правим реверанс към някои от живущите в центъра, като доусъвършенстваме части от наредбата. Става въпрос за невъзможността за някои граждани да си купят винетен стикер заради сложността при собствеността на имота – правомощията на роднини по съребрена линия, наематели... В момента тези текстове се изчистват и затова е този гратисен период от един месец.
Общински съветници от СДС сигнализираха, че работещи в центъра сключват фиктивни договори за наем на жилища и така си осигуряват по-евтино място за колата. Какви мерки са предвидени срещу нарушения от този тип?
Да, това беше и причината в първоначалния вариант на наредбата да изключим договорите за наем и наемателите, тъй като всички юристи ни съветваха, че е много трудно да се контролира този процес. Това е така, защото договорите за наем не изискват нотариална форма, не се води регистър за тези отношения и така те могат да бъдат лесно фалшифицирани.
Но сега сме се постарали да ограничим тези практики – чрез изискването за задължителни адресни регистрации, постоянно местожителство, ще има проверки в НАП за подадени регистрации, за плащане на данъци от страна на собственика на апартамента. Ще се изисква и подписана декларация за вярност от страните, сключили тези договори.
Поскъпването в синя зона е двойно – от лев на два. За какво ще бъдат използвани тези допълните пари, които ще бъдат събирани от гражданите?
Синята зона се намалява тройно като обем. Поскъпването е за тази синя зона, която остава в идеалния център. Всички приходи от зоните влизат в Центъра за градска мобилност. Освен че поддържа тези зони, той финансира градския транспорт. Със средствата, които влизат в ЦГМ - приходите от билети и карти, приходите от общинския бюджет, дотациите от държавния бюджет, приходите от реклама по спирките на градския транспорт и в метрото – с всички тези приходи се финансира обществения транспорт.
Правим всичко възможно цената на билета да остава възможно най-ниска, ако не в целия свят, то в Европа със сигурност.
Може ли да се каже, че живеещите в центъра частично ще платят за непоскъпването на билета за градския транспорт?
Живеещите в центъра трябва да свикнат да живеят с мисълта, че автомобилът е скъп и неефективен начин на придвижване. Трябва да приемат мисълта, че да се придвижваш с частния автомобил е скъпо удоволствие и да започнат да се движат пеша и с градски транспорт.
По света няма друг известен начин да се регулира трафикът, освен икономически мерки и рестрикции към ползване на частни автомобили.
Колко рестриктивни са мерките в София по отношение на паркирането в центъра на града в сравнение с правилата в останалите европейски столици и големи градове?
При всички положения ние сме в началото на този път. Повечето държави от десетки години навлизат в управление на градската мобилност, въвеждат много такси, глоби, зони и същевременно с това редица облекчения за движещите се с велосипеди.
В някои страни са въведени т.нар. меки мерки като споделено пътуване. Има държави, в които споделеното пътуване е издигнато в култ и за да бъде насърчавано то, се правят мащабни кампании. Идеята е тези, които пътуват сами в автомобил, да се „съюзяват” със свои близки или съседи, които също се движат в тази посока. На места има данъчни облекчения за хората, които се придвижват по такъв начин.
Ние не сме в самото начало на този път, но имаме и доста да извървим, докато стигнем до нивата на организация на държавите, които са напред пред нас.
Обсъжданията по наредбата за паркиране продължават до 13-и септември, когато ще се проведе заседанието на СОС. Какво реално може да се промени в текстовете дотогава?
Много неща могат да се променят. Самият аз съм направил някои предложения за промени – около проблемната тема с наемателите и корекцията в Наредбата за превоз на пътници с идеята за безплатно ползване на буферните паркинги. Може би ще има някои предложения на граждански сдружения, които са във връзка с инвалидните места.
А идеята за намаляване на разстоянието за паркиране до сградите от 2 на 1.2 метра?
Това е едно странно тяхно искане. Това фактически би намалило пешеходните зони. Ако това разстояние стане по-малко от изискуемите метри, няма как през тези пространства да минат инвалидни колички, майки с детски колички.
Кои са останалите възможни промени в Наредбата за паркиране?
Искаме да направим възможен и трети вид плащане в зоните. То представлява възможност за предплащане. В момента за паркиране в синя зона може да се плати с талон и със SMS. Идеята е да се направи такава корекция, която да даде възможност за този трети вид плащане, осъществявано месечно, на три месеца или на половин година. С него ще се изчисти проблемът с ползването на зоната от корпоративни клиенти и от държавни и общински агенции. Това реално ще бъде предплащане на ползването на синя зона. Сумата за тази услуга тепърва ще се изчислява, но тя ще бъде съобразена с всички правила. Ще се вземе под внимание и това, че едно и също паркомясто в синя зона не може да се ползва повече от 2 часа. След този срок автомобилът трябва да бъде преместен на друго място.
Другата промяна е премахването на преференциалните карти за спиране в зоната на общински съветници и на хора на избираеми длъжности.