АДФИ не откри никакви нарушения при строителството на „Хемус“
Министри от две служебни правителства и един редовен кабинет твърдяха, че има множество нарушения и корупционни практики
Въпреки всичките разкрития на служебните правителства от миналата година и на кабинета „Петков“ през тази – за корупционни практики при изграждането на автомагистрала „Хемус“ и авансово раздадени милиони – Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ) не открива абсолютно никакви нередности при договорите за строителство на участъците 7, 8 и 9 от аутобана.
Въпросните участъци се простират по трасето между пътя I-5 Русе – Велико Търново до п.в. Буховци – юг. Дължината им е 88.9 км.
В доклад на АДФИ за приключили финансови инспекции, извършвани в периода януари – края на март 2022 г., фигурира проверка на договора за строителство на въпросните три участъка от аутобана. Той е сключен през декември 2019 г. между Агенция „Пътна инфраструктура“ и държавното дружество „Автомагистрали“. Финансовата инспекция е трябвало да направи проверка за законосъобразността на договора и да даде отговори дали реално е имало превъзлагане на дейности, спазени ли са нормативните разпоредби за такова превъзлагане и дали е установено завишаване на цените на поръчката.
Противно на очакванията и на твърденията на властта от миналата година, че държавното дружество „Автомагистрали“ е превъзлагало дейностите на трети фирми под формата на договори за доставка на материали и наем на техника, АДФИ не открива нарушения. Проверени са 33 договора на стойност над 2.3 млрд. лв.
Стойността на договора за строителството на въпросните три участъка е над 1.1 млрд. лв. без ДДС. Финансирането е подсигурено от държавния бюджет, след като преди сключването му Министерският съвет отпуска 1.3 млрд. лв. именно за строителството на трите участъка, както и на този от Боаза до връзката с пътя Русе – Велико Търново.
До избора на „Автомагистрали“ за изпълнител на обектите се стига, след като АПИ сключва договора на основание чл. 14, ал. 1, т. 6 от ЗОП, т.е. по изключение, приложимо за държавните възложители. МРРБ е едноличен собственик на 100% от капитала на „Автомагистрали“ и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. АПИ също е второстепенен разпоредител на бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството.
През 2021 г. бившият служебен министър Виолета Комитова откри множество нарушения при строителството на аутобана. Те бяха свързани с това, че въпреки че голяма част от участъците нямат нужните документи за започване на строителството (отчуждения, ПУП, ОВОС), фирмите, на които „Автомагистрали“ е превъзложило дейностите по т.нар. инхаус процедури, са получили огромни аванси.
При проверка на аутобана през юни 2021, Комитова заяви, че са изплатени 71% от парите, а са завършени едва 4% от проекта, като реално се строи само на първите три участъка от магистралата.
Потвърждение, че фирми са получавали огромни аванси, дойде и през ноември миналата година. Тогава вътрешният министър Бойко Рашков изнесе информация за престъпна схема при строителството на участък 5. Именно тогава ГДНП даде пълна информация на фирмите с договори за доставка на материали и наем на техника, както и за взетите аванси.
- Зa лoт 7 oбщaтa paзплaтeнa cyмa e 220 млн. лв. От нея авансово са раздадени почти 180 млн. лв., като „Гpoмa xoлд“ e пoлyчилa 130 млн. лв., a „Eвpoпeйcĸи пътищa“ – 48 млн. лв.
- Зa лoт 8 oт oбщaтa paзплaтeнa cyмa oт 131 млн. лв., фиpмaтa „Битyминa“ e пoлyчилa aвaнcoвo 82.8 млн. лв., a „Xидpocтpoй“ – 48.8 млн. лв.
- Зa лoт 9 paзплaтeнaтa cyмa e 42 млн. лв. Фиpмитe „Πътинжeнepинг“ и „Πътинжeнepcтpoй“ ca пoлyчили aвaнcoвo cъoтвeтнo 15 млн. и 26 млн. лв.
Сега обаче АДФИ не намира нарушения за авансово платените суми въпреки нестартиралото строителство на въпросните участъци.
Най-пресният случай, който отново вътрешният министър в оставка Бойко Рашков изнесе, бе само преди месец. Тогава той заяви, че парите от строителството на участъците 7, 8 и 9 са били използвани за закупуването на луксозни имоти и преводи на суми в сметки в Обединените Арабски Емирства. Министърът в оставка отново напомни, че за лотовете дори няма отчуждени имоти, няма и ПУП, но въпреки това общо са разплатени 400 млн. лв.
Припомняме, че именно заради порочната практика на инхаус възлагането, регионалният министър в оставка Гроздан Караджов имаше идея Народното събрание да узакони „незаконните“ договорите на строителните фирми, така че те да станат реалните изпълнители на строителството на аутобана, за да може да носят отговорност и за качеството му.