АПИ пусна поръчка за проект на тунел под Петрохан
Много регионални министри предлагаха варианти за изключително важния инфраструктурен обект, но нищо не се случи досега
Скоростно трасе между София и Монтана с тунел под Петрохан може да разтовари тежкия трафик и да бъде по-бърза и къса алтернатива на строящия се скоростен път между Видин и Ботевград. Идеята за тунелно преминаване под Петроханския проход, намиращ се в централната част на Западна Стара планина, се обсъжда от години, но изграждането на съоръжението постоянно удря на камък.
Сега ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура“ отново обръща поглед към него. От Електронния регистър на обществените поръчки се вижда, че на 26 декември е стартиран търг за изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП-ПП за скоростен път Монтана – София с тунел под Петрохан.
Прогнозната стойност на поръчката е над 6.6 млн. лв. без ДДС. Оферти се подават до 15 февруари 2024 г., а избраният изпълнител ще има 1 година, за да изготви проектите и проучванията. Именно те ще поставят основите на бъдещата реализация на важния инфраструктурен обект.
Изрично е записано, че прогнозната стойност не може да бъде надскачана. Средствата за финансиране на търга се осигурят от държавния бюджет.
Припомняме, че проектните проучвания за скоростното трасе и тунелът под Петрохан са включени и изрично упоменати за финансиране в Бюджет 2024 г. За тях са отделени 2.8 млн. лв.
Детайлите
Приблизителната дължина на планирания скоростен път е 82 километра, става ясно от документацията към търга. Идеята е началото на трасето да е при обхода на Монтана, а краят му – при пресичането на второкласния път II-81 и Софийски околовръстен път. Заложено е проектното трасе да бъде съобразено с трасето на магистрала „Европа“ и връзката между Софийски скоростен път и ГКПП „Калотина“.
Най-любопитното в документацията е заложеният габарит на скоростния път. Записано е да бъде 23.5 м, като в този си вид трябва да преминава и старопланинския проход посредством тунелни съоръжения и виадукти. Това на практика означава, че ще се търси възможност и самият тунел да е с габарит на скоростен път. При предишни проучвания бе обсъждано тунелът да е с по две активни ленти за движение с габарит 20 м.
В документацията липсва информация за дължината на тунела, но през годините се говореше за почти 7 км. През кои населени места ще мине трасето ще стане ясно едва след края на проучванията. Изрично обаче е записано, че трябва да се избягва преминаване през защитени зони и територии. Именно те спънаха проекта през 2021 г. Тогава Министерство на околната среда и водите прекрати процедурата по ОВОС, тъй като АПИ предостави само един вариант на трасето. Сега в документацията към търга е записано, че трябва да бъдат изготвени поне два варианта.
Защо е важно?
Скоростен път „Монтана – София“ с тунел под прохода „Петрохан“ е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа. С реализиране на проектите в Северозападна България, а именно скоростен път „Видин – Монтана – Враца – Ботевград“ и скоростен път „Монтана – София“ ще се обезпечи транспортното натоварване по съществуващия път I-1 и ще се повиши пътната безопасност.
Второкласният републикански път II-81 е предпочитан за пътуващите, тъй като се явява най-прекият маршрут между столицата и Монтана. Той скъсява с около 40 км направлението в сравнение в първокласния Е79. Недостатък обаче при него са множеството завои и населени места (Берковица, Лом и др.), в които скоростта е значително по-ниска. Разстоянието от Монтана до София, минавайки през второкласния път и прохода Петрохан, в момента се изминава за 3 часа
Той е предпочитан маршрут за тежкотоварния трафик, което допълнително натоварва движението. Поради пресичане на планинския релеф в зимния период се налага затваряне на пътя, което води до натоварване на алтернативните пътни артерии.
С цел подобряване на транспортната инфраструктура по направлението Монтана – София през прохода Петрохан в годините назад проектът е подлежал на разглеждане, но окончателно проектно решение не е одобрено. Съществуват следните проектни разработки:
- В края на 80-те години на 20 век са извършвани проучвания, които са имали за цел изследване на икономическата целесъобразност на проект за подобряване трасето на път II-81 София – Монтана;
- През 2019 г. е изработено прединвестиционно проучване за трасе по направлението Монтана – София с тунел под Петрохан. Изработени са три варианта за подобряване на трасето на път II-81 с изграждане на тунелно преминаване. Поради многото защитени зони и местности и засягането им от вариантните на трасета, процедурите по ОВОС са прекратени, респективно и договора за проектиране с оглед търсене на по-добро проектно решение.
При последното си проучване АПИ представи на МОСВ само един вариант, а другите два не станаха обществено достояние. Предложеният обаче преминаваше през защитени зони и процедурата по ОВОС бе прекратена през 2021 г.
Припомняме, че множество тунели през Стара планина бяха включени в плановете на кабинета „Петков“. Бившият регионален министър Гроздан Караджов предлагаше финансирането да бъде осигурено от Фонда „Три морета“. Той дори заявяваше, че строителство може да започне през 2026 г. и да завърши за 5 години. Служебният регионален министър Иван Шишков пък казваше, че единственият вариант за изграждане на тунела е концесия.