Скъпо и безсмислено: Автомобилните производители са против екостандарта Евро 7
Европейската автомобилна асоциация иска изискванията да отпаднат и средствата да се насочат към разработване на електромобили
Новият стандарт Евро 7, който трябва да ограничи почти изцяло въглеродните емисии, отделяни от автомобилите, ще доведе до преки увеличения на разходите за производителите на превозни средства. Те ще са между 4 и 10 пъти по-високи от тези, които цитира Европейската комисия, която предлага въвеждането на регламента, се казва в съобщение на Европейска асоциация на производителите на автомобили (ACEA).
В Асоциацията членуват най-големите европейски играчи на пазара, като BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, и Volvo Group.
Европейската автомобилна индустрия се ангажира с допълнително намаляване на емисиите в полза на климата, околната среда и здравето. Предложението за Евро 7 обаче просто не е правилният начин за това, тъй като би имало изключително ниско въздействие върху околната среда на изключително висока цена“, каза Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA.
Припомняме, че България и още седем страни, сред които Франция, Италия, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия, също се обявиха против стандарта Евро 7. Страните заявяват, че ограниченията ще принудят автомобилните производители да инвестират в подобряването на ефективността на емисиите отработени газове, а тези средства могат да бъдат инвестирани в разработване на превозни средства с нулеви емисии.
ЕК обяви, че новите правила, които ще се прилагат само за нови превозни средства, са необходими, за да се ограничи замърсяването. Законодателството ще затегне допълнително и изискванията при тестовете за емисии, изискващи производителите да имат системи за мониторинг. За първи път ще бъде ограничено и замърсяването от гуми и спирачки.
По-високи разходи
Сега ACEA казва, че предложеният регламент ще увеличи производствените разходи за автомобили, ванове, камиони и автобуси. Проучване на Frontier Economics изчислява разходите на около 2000 евро за автомобили и ванове с двигатели с вътрешно горене, както и близо 12 000 евро за дизелови камиони и автобуси. Тези цифри са 4 до 10 пъти по-високи от оценките на Комисията в оценката на въздействието на Евро 7 (180 – 450 евро за леки автомобили и микробуси, както и 2800 евро за камиони и автобуси).
Тези оценки включват само преките производствени разходи, предимно за оборудване и инвестиции. Важно е да се отбележи, че тези допълнителни разходи не съответстват на покупните цени, като вместо това те повишават още повече цените за крайните потребители. Следователно увеличенията на цените вероятно ще бъдат по-високи от цифрите, цитирани в проучването.
С настоящите правила Euro 6/VI ЕС има най-изчерпателните и строги стандарти за емисии на замърсители в света. Емисиите на отработени газове вече са на едва измеримо ниво благодарение на най-съвременните автомобилни технологии.
По-големи ползи за околната среда и здравето ще бъдат постигнати чрез прехода към електрификация, като в същото време по-старите превозни средства по пътищата на ЕС ще бъдат заменени с високоефективни модели Euro 6/VI.“
В допълнение към преките разходи, предложението за Евро 7 ще доведе до непреки разходи, като например по-висок разход на гориво. През целия живот на превозното средство това може да увеличи разходите за гориво с 3.5% – което възлиза на допълнителни 20 000 евро за камиони за дълги разстояния и 650 евро за леки автомобили и ванове.
Тези непреки разходи – които са пренебрегнати в оценката на въздействието на Комисията – идват в допълнение към преките разходи. Те ще имат отражение върху общите разходи за притежаване на превозно средство, поставяйки допълнителен финансов натиск върху потребителите и бизнеса във време на висока инфлация и нарастващи цени на енергията, казва още Асоциацията.