България е царство на уискито
Страната е в топ 10 на пазара на Jameson, казва изпълнителният директор на Pernord Ricard за България Мирослава Симова
Г-жо Симова, според специалистите България е един добре развиващ се пазар с добър потенциал за развитие. Какви са продажбите на компанията Ви?
Pernod Ricard е лидер сред всички вносни напитки в България. Нашият пазарен дял е около 30%. Сигурно, вече знаете, че България е и царство на уискито. От всички вносни продукти уискитата са водещи като категория.
За кои точно брандове говорим?
В ирландската категория Jameson е лидер, следван от уиски Paddy. Също така сме лидери в стандартния скоч – Passport и 100 Pipers – това са наши продукти.
В супер премиъм сегмента скоч Chivas Regal е нашият лидер, а в примиъм скоч - Ballantine’s, макар там и да не сме на първо, а на трето място в съответна подкатегория.
Какъв растеж се наблюдава в последните години?
В последните години уиски пазарът наистина е много динамичен – бележи постоянен растеж, като цяло едноцифрен. Но специално за продуктите на Pernod Ricard искам да отбележа, че за някои от споменатите наши марки ръстът е двуцифрен – както Chivas Regal и Ballantine’s, така и ирландските ни марки. Печелим все по-голям пазарен дял и растем изпреварващо.
Компанията Ви е един от най-големите в света производители на алкохол. С кои пазари по обем и растеж бихте сравнили страната ни, къде се намира на регионално ниво в този бизнес?
Бих казала нещо повече – че независимо, че сме само около 7 млн. души, България е No.10 пазар в света за марката Jameson, т.е. не говорим само за глава от населението, ние изпреварваме много други държави в света. Ако говорим за скоч уиски, то това е най-добре установената, най-придобила традиции категория в България, както и най-добре познатата от най-много години. И тук по същия начин - Ballantine’s и Chivas се радват на много добри позиции.
Кои нови продукти планирате се надявате да внесете в България?
През последната година – бих го нарекла тестово, опитахме с нови продукти, които са малко по-различни като продукти и бихме искали да разберем дали ще намерят добър прием. Това са т.нар. flavoured whiskey – Ballantine’s Brazil е единият продукт. А другия такъв продукт е Paddy Flavoures. И в двата случая говорим за 35-градусов продукт, към който като шотландско или ирландско уиски е привнесен вкусов елемент. При Ballantine’s Brazil говорим за такъв бразилски вкус, който добре се миксира със Sprite и с лайм. Той вече може да бъде купен в България и е представен на Whiskey Fest Sofia.
Тук в разговора ни се включва и Ан Милър, международният посланик на Chivas Regal, която посети страната ни за Уиски Фест София.
Г-жо Милър, разкажете какво влиза във Вашпите задължения като международен посланик на Chivas Regal?
Моята работа като международен посланик е да представлявам по света уискитата на Chivas Brothers Co. Aз съм международен представител на тези брандове, затова пътувам из целия свят – посещавам доста страни, като най-вече такива в Източна Европа и Латинска Америка, защото говоря свободно френски и испански.
Също така в работата ми влиза да работя с хора, които идват от цял свят, за да посетят нашите уиски дестилерии в Шотландия.
Вие сте за пръв път в България и е във връзка с Whiskey Fest Sofia’2014? Какви са впечатленията Ви?
Видях добрите хора, интересни и много гостоприемни. Които обичат да се наслаждават на добро уиски - това са първите ми впечатления.
Що касае брандове на Chivas Brothers Co., които представлявате, къде се намира България като пазар?
Аз съм много оптимистична и наблюдаваме ръст за някои от нашите продукти на местния пазар в последните години.
Вие имате интересна винарска индустрия в България, аз с голямо удоволствие съм пробвала някои български вина още в Шотландия. Имате и други видове качествен алкохол, които бихме могли да сравним с шотландско уиски.