България става важен аутсорсинг център в Европа
GEFCO България реализира оборот от 23,59 милиона евро през 2015 г.
Жером Шевроле, регионален мениджър за Балканите и генерален мениджър на GEFCO България и Румъния
Жером Шевроле завършва един от най-престижните френски висши инженерни институти Ecole nationale supérieure des Mines de Saint-Etienne. Започва кариерата си през 1999 г. в Група Рено, в офиса им в Москва, където заема позицията началник отдел “Информационни технологии“. В продължение на 6 години е генерален мениджър на GEFCO Украйна, след което, през 2013 г., оглавява GEFCO България. През 2015 г. поема още управлението на румънския филиал на компанията. Жером Шевроле заема също така позицията „Регионален мениджър за Балканите“, където в момента има шест филиала на GEFCO.
Коя е основната дейност от бизнеса на GEFCO България? От кои индустрии са най-големите ви клиенти?
Допълнителната ценност на компанията ни се основава на факта, че предлагаме пълна гама от логистични и транспортни услуги, като интегрираме най-добрите решения, за да постигнем, или дори да надминем очакванията и нуждите на клиентите. Логистиката и транспортът на автомобили е една от най-силните ни дейности по света и на българския пазар. Доказателство за това е над 50 000 транспортирани завършени автомобила през 2015 г. от GEFCO България. Още повече, че през 2015 г. през склада ни за автомобили близо до София преминаха 10 000 автомобила. В този склад ние предлагаме съхранение и услуги с добавена стойност. Относно нашето портфолио от клиенти, то е разнообразно, като 50% от клиентите са от автомобилната индустрия, 25% от индустриалното производство, 20% от секторите бързооборотни стоки и търговия на дребно.
Какви са плановете за развитие на компанията в България и региона? Предвиждате ли нови инвестиции или разширяване на дейността?
GEFCO присъства на Балканите от 2005 г. и се развива бързо от тогава до ден-днешен, с нови филиали и агенции. В момента GEFCO има шест филиала в региона – в България, Румъния, Словения, Хърватска и новооткритите в Сърбия, през април тази година, и в Гърция. Почти 200 души са служителите във филиалите на Балканите, а годишните постъпления от региона са около 110 милиона евро, което го прави един от регионите с растеж за фирмата ни, който е и с положителна икономическа перспектива. По този причина ние възнамеряваме да продължим стратегията за развитие в района и непрекъснато проучваме възможности за по-добро навлизане в държавите от региона.
Каква беше 2015 г. за GEFCO България? Какви бяха най-големите постижения на компанията?
2015 г. беше наистина една натоварена година за нас по отношение на иновациите и развитието на портфолиото. Стартирахме сътрудничество с няколко индустриални производители и можем да видим растеж в целия ни спектър от дейности – сухопътен, морски превоз, логистика и транспорт на завършени автомобили. GEFCO България реализира оборот от 23,59 милиона евро през 2015 г., което е повишение с 9,3% в сравнение с 2014 г. Също така през миналата година към екипа се присъединиха нови 10 служители.
IT системите са основна част от логистичния процес през 2015 г. и ние също така се фокусирахме и върху развитието на IT инфраструктурата, за да отговорим по-добре на бързия растеж на обемите работа. Две нови TMSs (Системи за управление на транспорта, Transport Management Systems) бяха въведени на местно ниво, едната за дейностите, свързани със сухопътния транспорт, и другата – за дейностите по морския и въздушния превоз на товари.
Тази година ще се навършат пет години от стартирането на дейността на GEFCO в България. Какво се промени за тези години?
От откриването на филиала в България досега, бележим стабилен растеж, с оборот от 11,6 милиона евро през 2012 г. до 23,59 милиона евро през 2015 г. Само две години след откриването на филиала в България, през 2013 г., бяхме позиционирани сред водещите транспортни и логистични компании в България, което говори много за нашия темп на развитие. В периода от създаването на офиса в България, досега, успяваме да проектираме комплексни международни потоци за глобалните ни клиенти, да приложим иновативни решения за морски транспорт. Нашата цел е била и е да дадем добавена стойност на логистичните проекти, които имат клиентите ни, или да създадем заедно устойчиви решения.
Какви са очакванията ви за тази година? Как оценявате периода от началото на годината до сега?
2016-а година ще бъде година на консолидация в развитието, което сме постигнали до този момент. На ниво група бяха осъществени оперативни промени в бизнес модела, което ще се отрази на резултатите ни тази година, но ще бъде една добра основа за следващите години.
Как оценявате подготовката на младите специалисти, които завършват университетите в страната? Готови ли са да се справят с реални бизнес ситуации?
Именно това е един аспект, който може да се подобри. Завършващите не са много запознати с практическата страна на бизнеса. По тази причина ние предлагаме всяка година силна стажантска програма за няколко души, с цел да се запознаят с бизнеса, да адаптират научената теория към реалния бизнес. Няколко от нашите стажанти – които са доказали, че имат необходимите умения и интерес – остават на работа при нас. Времето, което е необходимо на нов служител, който няма опит в логистиката, да се запознае с бизнеса и пазара, е приблизително 6 месеца.
Как оценявате България като дестинация за аутсорсинг? Жефко планира ли да развие споделен център в страната ни?
Както споменах, България става важен център за аутсорсинг за европейските компании. Нивото на експертния опит на хората, плюс доброто ниво на владеене на чужди езици, прави България атрактивна.
Ние вече прехвърлихме географските бариери. Вярвам, че част от този успех се дължи на модела за сътрудничество в региона. Например, ние имаме обща база данни за клиенти и доставчици. По този начин ресурсите между различните държави са инструмент, който ползваме ежедневно.
Какви са предимствата и недостатъците (пречките) на България, свързани със сектор логистика и транспорт?
На първо място, не само за нашия сектор, но за всички бизнес сегменти, аутсорсингът е едно предимство на българския пазар. Спецификата на страната е, че може да се плати за услуги с добро качество на приемливи цени. Нещо повече, професионалистите в България са високо образовани и, което е по-важно, много мотивирани.
На второ място, географското разположение е един плюс, тъй като България представлява мост между Близкия изток и ЕС.
Като недостатък - местният пазар е все още малък по отношение на местното производство и конкуренцията в транспорта и логистиката е много голяма.
Как виждате бъдещето на интермодалния транспорт?
Интермодалният транспорт определено ще продължи да се развива. Но растящата му важност е безспорна – по този начин и търговията между държавите в региона расте, и затова има необходимост от алтернативни транспортни решения и едно от най-интересните е интермодалният транспорт. Но за да бъде конкурентно интермодалното решение, се нуждаете от силна инфраструктура. Също е важно да имате предвид, че при 80% от случаите не можете да организирате интермодални решения от врата до врата, което може да бъде минус за някои индустрии.