Българският потребител продължава да бъде със скромни възможности
\"Кауфланд България“ залага основно на български производители, служители и потребители, заяви пред Economic.bg изпълнителният директор на веригата Димитър Спасов
Димитър Спасов:
За отношенията между производителите и големите търговски вериги, цените на продукцията, социалната роля на веригите, възможностите пред потребителя, Economic.bg разговаря с Димитър Спасов, изпълнителен директор на „Кауфланд България“.
- Господин Спасов, смятате ли, че настоящото споразумение между производители и търговци ще засили конкурентоспособността на българските производители? Увеличава ли се делът на малките производители в търговските вериги, като ръководената от Вас?
При всички положения това споразумение е нещо много хубаво за българските производители. Не бих искал да вземам отношение за абсолютно всички търговски вериги. Мога да кажа, че в представляваната от мен, а именно „Кауфланд България“, се работи предимно с български производители. Основните ни доставчици са български. Основният ни оборот (около 70-75%) се прави с български производители. Имаме малки, средни и големи такива. От тази гледна точка това споразумение допълнително потвърждава нашата отвореност към българските производители.
- Как ще коментирате периодично появяващите се в публичното пространство атаки към търговските вериги по повод изискванията им към българските производители? Политизира ли се въпросът?
Въпросът със сигурност се политизира, в него има и много популизъм. Искам да обърна внимание, че не е редно да се използва понятието търговска верига обобщаващо и да се слагат всички под един знаменател. Има различни търговски вериги, както има и различни производители. Съществуват производители, които работят в светлия сектор, както и такива, които работят в сивия сектор. Така има и търговски вериги, които използват лоялни търговски практики и такива, с не толкова лоялни търговски практики. Затова за мен е важно да не се уеднаквяват, да не се поставят под общ знаменател всички търговски вериги, а да се коментира конкретния субект.
- Как оценявате развитието на сектора на корпоративно равнище, очакват ли се нови консолидации или поява на нови играчи?
Лично аз не мисля, че през 2015 г. ще се появят нови играчи. Възможно е да има консолидации, но аз нямам информация по темата. Конкретно в нашата фирма не планираме никакви консолидации.
- Известно е, че големите търговски вериги са сред големите работодатели в България. Имате ли информация колко е общият им персонал, каква е средната заплата?
Ние в „Кауфланд България“ имаме 5600 служители, всички те са българи. Нямаме нито един чужденец. Затова, въпреки че сме немска фирма, ние обичаме да казваме „немска фирма, но с българска душа”. Средната заплата в нашата компания е някъде около 800 лв, което е значително над средната заплата за страната. Общият брой на служителите в т.нар. модерна търговия е приблизително 25-26 хил. души.
- Смятате ли, че българинът харчи повече в сравнение с миналата година? По-активен или по-пасивен потребител е?
Според мен няма някаква значителна разлика между 2014 и 2015 г. Българският потребител продължава да бъде със скромни възможности и затова нашият стремеж е да предоставяме атрактивни цени, за да удовлетворим нуждите на всички хора в страната.
- Как ще коментирате ценовата политика на търговски вериги като вашата? Решен ли е казусът с доставната цена? Сегашното споразумение ще засегне ли промоциите и ще окаже ли влияние на маркетинговата политика на веригите?
Няма да окаже влияние, защото ние в „Кауфланд България“ и досега не продаваме хляб под себестойност. Ще продължаваме да работим с промоции в хлебните изделия. Когато промотираме тези продукти, ние работим със занижен марж на печалба и затова се получава много атрактивна цена.
- Наскоро в социалните мрежи изтече снимка на известна марка български шоколад, който се предлага в холандска верига на почти 2 пъти по-ниска цена, отколкото в България. Впоследствие се появиха и снимки на други продукти, също с драстично по-ниски цени. Бихте ли могли да съпоставите цените на продуктите от вашата верига във и извън България? Има ли драстични разлики?
Трябва да вземе отношение този, който прави ценовата листа, а именно производителят на съответния продукт. Търговската верига е платформа, на която производителят представя своите продукти. Не мога да кажа какви са цените на аналогични продукти във веригите извън България. Това се определя от съответния производител и съответната търговска верига.
- В Унгария наскоро бяха въведени ограничения в работното време на хранителните магазини, които им забраняват да работят в неделя. Смятате ли, че в България и в ръководената от Вас верига е възможен подобен сценарий?
Ако се въведе в цялата страна и важи за всички търговски вериги, разбира се, че ще го приемем и ние. Аз не считам, че в момента има необходимост от подобно ограничение на работното време. Българинът е свикнал да пазарува и в събота, и в неделя. Не трябва да забравяме, че подобно ограничение автоматично означава намаляване на работните места. Ако се работи 1 ден по-малко в седмицата, това са, ако не се лъжа, 16% по-малко работно време, което води до 16% по-малко работни места. Въпросът е дали в момента има подобна необходимост. Според мен не.
- Предполагам сте запознат, че м.г. малко преди Великден хлебопроизводители и сладкари в Бургас заявиха, че заради тежките условия, които им поставят, ще спрат доставките на козунаци за големите търговски вериги за празника. Ще има ли козунаци около Великден т.г. в търговските вериги?
Искам да спомена, че точно тогава ние работихме с някои от най-големите производители в Бургас и региона. Не мога да проследя какво и на кого са спрели да доставят. Ние в „Кауфланд България“ имаме прекрасни взаимоотношения с местните фирми в Бургас и имахме регулярни доставки.