„БДЖ-Пътнически превози“ може да се конкурира с частен оператор
Транспортният министър заяви, че е подписал решение за възобновяване на една от спрените поръчки за нови влакове и локомотиви
Транспортният министър Георги Гвоздейков пред Economic.bg:
Министърът на транспорта Георги Гвоздейков не смята, че частен пътнически оператор може да хвърли сянка върху държавното „БДЖ – Пътнически превози“. Запитан как дружеството ще отговори на конкуренцията, която се задава в лицето на частната компания „Пимк“, която наскоро получи лиценз за пътнически превози, министърът отговори в коментар за Economic.bg, че
БДЖ разполага с цялата инфраструктура като собственост и лично аз не виждам какви са притесненията. Да оперираш всички линии се изисква страшно много ресурс, който в момента частен оператор в България не може да го предостави и да го предложи на този етап.“
Министърът обясни, че оценката на жп пазара, която се изготвя по обществена поръчка, все още не е готова. Когато обаче това стане, тя ще бъде основа за възлагане на новия договор за пътнически услуги.
Междувременно държавата вече направи първа стъпка към него. Подготовката за възлагане на контракта започна в началото на този месец, като за целта министерството публикува обявление за предварителна информация.
Само преди 2 дни на сайта на ресорното ведомство е публикувана и поканата до всички заинтересовани пътнически железопътни оператори да заявят своя потенциален интерес за участие в процедура по сключване на Договор за извършване на обществени превозни услуги в областта на железопътния транспорт. Срокът е до 15 декември тази година.
Справка в сайта на Изпълнителната агенция „Железопътна администрация“ показва, че за момента друга компания не е получила лиценз за превоз на пътници. Така основната битка ще е между държавното дружеството и частната пловдивска компания „Пимк“.
Операторът, който получи договора, ще се сдобие и с новия подвижен състав, финансиран със средства по Плана за възстановяване и устойчивост.
Възобновена поръчка
След като три от четирите поръчки за покупка на нови локомотиви и влакове бяха обжалвани от големите компании, Гвоздейков заяви пред Economic.bg, че за една от тях вече е подписал решение за възобновяване. Става въпрос за най-скъпата процедура за доставката на 20 бр. push – pull електрически влака, чиято стойност е над 1.2 млрд. лв. без ДДС.
Вчера подписах решението за спрялата поръчка, която беше за пуш-пул влаковете. Чакаме решение на ВАС, което трябва да излезе всеки момент, за двуетажните. Остава само едната – за 35-те мотриси.“
Припомняме, че търгът за push – pull влаковете бе временно стопиран заради жалба на испанската Patentes Talgo SL. Компанията обаче впоследствие е оттеглила жалбата си и така процедурата е възобновена. Сега оферти по нея се подават до 7 декември, а отварянето им ще бъде на 8 декември.
Търгът за локомотивите
Надявам се до края на годината да изберем изпълнителите по всички търгове“, заяви Гвоздейков, като уточни че подписването на контрактите ще стане на по-късен етап.
Междувременно движение има и по търга за доставката на 18 електрически маневрени локомотиви на стойност над 68.3 млн. лв. Това е единствената процедура, която не бе обжалвана и спирана. Тя е разделена на две – доставка на 9 бр локомотиви за неелектрифицирани депа и 9 бр за частно електрифицирани депа. Срокът на подаване на документи бе удължен, но само 2 компании са подали оферти – по една във всяка позиция.
За доставката на 9 бр. локомотиви за неелектрифицирани депа оферта е подала единствено българската „Експрес Сервиз“ ООД, като нейното ценово предложение е над 10.5 млн. лв.
За доставката на 9 бр. локомотиви за частично електрифицирани депа оферта е подал Консорциум 9 Шънтър, като тяхното ценово предложение е над 60.7 млн. лв. От информацията в ЦАИС не става ясно кои компании участват в консорциума. Ценовото предложение обаче е подписано от представител на немската Vossloh Rolling Stock.
Европейското разследване по два жп проекта
След като преди месеци стана ясно, че Европейската прокуратура разследва изпълнителите на жп участъците Костенец – Септември и Оризово – Михайлово заради злоупотреба с 241 млн. евро, министърът заяви през септември, че има намерение да развали контрактите с фирмите. Запитан дали вече има предприети стъпки в тази посока, Гвоздейков заяви
Към момента още няма отправени обвинения или искания към нас. Договори не мога да прекратявам.“
Все пак министърът уточни, че е възложил на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ да направят анализ за рисковете и ползите при хипотеза на прекратяване на договорите и при продължаването им.
Към момента се изработва, събираме информация и може би до края на годината ще преценим кой вариант е най-благоприятен за нас и кой вариант ще изпълни като цяло проекта най-благополучно и без сътресения“, допълни министърът.
По отношение на средствата, които трябва да се спасяват по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, министърът заяви, че не мисли, че по нея ще останат неусвоени пари.
Такса при внос на употребявани коли
След като преди седмици министърът заговори за създаването на регистър на употребявани коли и евентуална такса от 500 лв. за внос, Гвоздейков коментира, че темата е била обсъждане в неформална среща в министерството.
Тази такса е абсолютно необходима, за да може да се обозначим, че ние като държава приоритизираме екологията и екологичния транспорт.“
По думите му технологиите, светът се стремят към зелена енергия, към опазване на околната среда и България няма как да продължава да бъде кошче за отпадъците на Европа. Идеята е средствата да се събират в специален фонд, който да отпуска определени суми за подмяна на старите коли с електрически.
Това нещо трябва да се заплаща по някакъв начин справедливо и конкретно тези средства справедливо да бъдат използвани в подпомагане на тези, които искат да се модернизират“, заяви министърът.