БДЖ разчита да се спаси с 500 млн. лв. китайски инвестиции
Китайският гигант CRRC е едно от възможните решения
~ 2 мин.
Китайският гигант CRRC е едно от възможните решения за спасяване на закъсалия „Холдинг БДЖ“. Компанията е готова да инвестира 500 млн. лв., като сумата може да достигне до 600 млн. лв. при определени условия. Това обяви служебният премиер Огнян Герджиков по време на посещение в Черепишкия манастир с атракционен влак, предаде репортер на Economic.bg. Той изрази готовност, при благоприятно развитие на преговорите, да посети Китай и да обсъди подробностите с потенциалния инвеститор.
По неговите думи България изостава по отношение на привличането на китайски инвестиции. „Китай има силна политика насочена към Европа, към съседни страни като Македония и Сърбия. Но в това отношение ние изоставаме. Една от пречките пред инвестициите от тяхна страна е тежката процедура по визовия режим“, заяви Герджиков и добави, че по въпроса вече работи министърът на външните работи Ради Найденов.
Китайският производител на железопътен състав CRRC има готовност да рефинансира дълга на БДЖ от 260 млн. лв. към облигационерите. Част от разговорите с компанията са били свързани с възможността за финансиране от китайска страна за изграждане на нов подвижен състав чрез схема, подобна на лизинг. Това според служебния министър на транспорта Христо Алексиев може да се случи в период от десет години.
Според Алексиев CRRC проявява интерес към завод за локомотиви и вагони, като при това няма никакви претенции за подкрепа от държавата или за гаранции. Инвестицията ще бъде изплащана чрез капиталовия трансфер на държавата към БДЖ, а CRRC приема това като достатъчна гаранция, за да кредитират жп компанията.
„Компанията има желание на база съществуващи мощности да построи нови такива за производството на подвижен състав не само за нуждите на БДЖ, но и за тези на железниците в региона“, допълни той. В момента транспортният министър очаква писмо с намерение от китайската компания, за да се продължат разговорите. Коментиран е вариант за смесено дружество.
Миналата седмица делегация на китайската CRRC, водена от вицепрезидента на дружеството Луо Чонгфу, се срещна с премиера Герджиков и ресорния министър. От официалното съобщение стана ясно, че са започнали предварителни разговори за възможностите за сътрудничество с БДЖ. Една от причините е стратегическото местоположение на България, което би позволило да се мисли за възможност за изграждане на база на CRRC за обслужване на всички клиенти на корпорацията в Европа.
По неговите думи България изостава по отношение на привличането на китайски инвестиции. „Китай има силна политика насочена към Европа, към съседни страни като Македония и Сърбия. Но в това отношение ние изоставаме. Една от пречките пред инвестициите от тяхна страна е тежката процедура по визовия режим“, заяви Герджиков и добави, че по въпроса вече работи министърът на външните работи Ради Найденов.
Китайският производител на железопътен състав CRRC има готовност да рефинансира дълга на БДЖ от 260 млн. лв. към облигационерите. Част от разговорите с компанията са били свързани с възможността за финансиране от китайска страна за изграждане на нов подвижен състав чрез схема, подобна на лизинг. Това според служебния министър на транспорта Христо Алексиев може да се случи в период от десет години.
Според Алексиев CRRC проявява интерес към завод за локомотиви и вагони, като при това няма никакви претенции за подкрепа от държавата или за гаранции. Инвестицията ще бъде изплащана чрез капиталовия трансфер на държавата към БДЖ, а CRRC приема това като достатъчна гаранция, за да кредитират жп компанията.
„Компанията има желание на база съществуващи мощности да построи нови такива за производството на подвижен състав не само за нуждите на БДЖ, но и за тези на железниците в региона“, допълни той. В момента транспортният министър очаква писмо с намерение от китайската компания, за да се продължат разговорите. Коментиран е вариант за смесено дружество.
Миналата седмица делегация на китайската CRRC, водена от вицепрезидента на дружеството Луо Чонгфу, се срещна с премиера Герджиков и ресорния министър. От официалното съобщение стана ясно, че са започнали предварителни разговори за възможностите за сътрудничество с БДЖ. Една от причините е стратегическото местоположение на България, което би позволило да се мисли за възможност за изграждане на база на CRRC за обслужване на всички клиенти на корпорацията в Европа.