Електронна трудова книжка или нищо
Бизнесът от години настоява за въвеждането на е-услугата, докато съпротивата на синдикатите и социалното министерство е огромна
Темата за въвеждането на електронната трудова книжка отново дойде на дневен ред. Още в първите дни от работата на 46-ото Народно събрание беше внесен законопроект с предложение за изменение в трудовото законодателство от „Изправи се БГ! Ние идваме!“, с което се иска въвеждането на електронна трудова книжка (ЕТК). Въпросът всъщност е повдигнат още през 2014 г. от Българска стопанска камара (БСК), но тогава не среща подкрепа от Министерството на труда и социалната политика (МТСП). Бюрократите излизат със становище, че това би затруднило административната дейност и преминаването към електронен вариант ще създаде хаос.
БСК е първата работодателска организация, която още преди седем години настоява за регламентиране на възможността за размяна на документи между работодател и работник/служител по електронен път, както и за замяна на хартиената трудова книжка, трудовото досие на работника и служителя и дневника за издадените трудови книжки, с електронни.
Бизнесът в подкрепа на ЕТК
Преминаването към електрона трудова книжка ще минимизира негативните последици за работещите, които съществуват сега при загуба и унищожаване на трудовата книжка, липса на печати и подписи. Това би повишило нивото на контрол при спазване на трудовото законодателство. Също така ще се намали делът на трудово-осигурителните измами", коментира за Economic.bg Мария Минчева, зам.-председател на БСК.
Тя е на мнение, че чрез електронизиране на трудовата книжка ще се осигури достъп до вписаната в нея информация в реално време на различни институции и заинтересовани страни (работник/служител, работодател, контролни органи и др.
Позицията на БСК не се е променила през годините и те винаги са търсили диалог и начин за преминаване към дигитализация. Защото при въвеждане на електронната трудова книжка ще намалее административната тежест за работодателите, като ще отпадне необходимостта от връчване на уведомление по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда на работника или служителя, издаване на УП2 (Удостоверение за осигурителен доход) и УП3 (Удостоверение за осигурителен (трудов) стаж), тъй като информацията ще се попълва в електронната трудова книжка.
Новият метод ще доведе и до структуриране и обединяване на информацията в национален обхват, което ще позволи да се прави допълнителен анализ, който да се използва като инструмент при формиране и провеждане на политики на пазара на труда.
В позицията на БСК се казва още, че електронният регистър ще предоставя възможност за последващ обмен и интегриране на данни с информационните регистри на други институции – ГРАО, НАП, НОИ, НЗОК и др.
Трудното разчитане на записи в книжното тяло, дължащо се на нечетлив почерк, поставяне на печати върху текста, избледняване на химикала и изхабяване на хартията значително затрудняват работата и водят до грешки. Това може да бъде променено“, посочва Минчева.
Безспорно липсата на единен стандарт при попълване на трудовите книжки е също един от основните проблеми, който изтъкват от БСК. Липсата на достатъчно място за поправки в трудовата книжка при допуснати технически грешки, водещо след себе си и до непрофесионалния вид на извършените записи, също може да остане в миналото. А опасността от загуба или скъсване ще изчезне напълно, коментира още тя.
КНСБ и МТСП в опозиция на съвременните технологии
През 2014 г., когато темата за преминаването към ЕТК се повдига, от социалното министерство са категорично против това, като изразяват опасения, че идеята е трудно осъществима към онзи момент, но също така се съмняват относно необходимостта от нейното реализиране.
Ситуацията от тогава досега се промени много. Вече всички по един или друг начин оперираме онлайн и идеята за ЕТК вече не звучи толкова чужда. Безспорно всичко, което се прави електронно, е много по-лесно. И не на последно място по този начин нещата стават публични и ще бъдат избегнати злоупотреби“, коментира Минчева.
Към момента от Министерството на труда и социалната политика (МТСП) не са заявили каква позиция ще заемат този път и дали ще подкрепят внесените искания за промени в Кодекса на труда (КТ).
Междувременно обаче от Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) казаха, че са против въвеждането на електронни трудови книжки, тъй като по този начин има опасност не всяка от страните в трудовото отношение да бъде коректна. От КНСБ не са сигурни, че всеки работещ ще може да борави с новата книжка, както и че преминаването към подобен метод ще създаде хаос във фирмите.
„Трябва да се изчисти концепцията на едно подобно предложение и да се проведат разговори, чрез които на опозиционните страни да им бъде разяснен механизмът на работа на ЕТК. Тогава вече може да се води диалог“, заяви Минчева.
Електронна трудова книжка или нищо!
„Тъй като темата е важна и за работодателите, и за синдикатите, настоятелно молим за организиране на професионален и задълбочен експертен дебат за прецизиране на предложения законопроект“, се казва в позицията на БСК.
Мария Минчева посочи, че предложението за дебат е от изключителна важност, тъй като крайната цел е да бъде улеснена работата на всички страни, но и че възможността да бъдат оставени да работят и двата варианта на трудова книжка е недопустим.
Възможността работодателят да избира с какъв вариант на трудова книжка да работи, ако не се постигне консенсус между страните, не е добра идея и няма да доведе до позитив“, коментира Минчева.
Според нея при едно постепенно въвеждане на електронната трудова книжка няма да се стигне до объркване или грешки, от които се опасяват МТСП и КНСБ.
Как ще работи ЕТК
Предложението на ИБГНИ предвижда първо да се издаде ПИК от НАП и НОИ на всички граждани, а не само на онези, които са го поискали. При започване на първа работа автоматично да се издава въпросният идентификационен код.
В електронните услуги на двете институции трябва да има справка с всички полета на трудовата книжка. Работодателите ще попълват данните онлайн, а информацията ще се запазва по ЕГН-то на служителя, който ще има достъп до нея със своя ПИК. НОИ ще записва периодите, в които лицето използва обезщетение за безработица. Работодателите пък ще трябва да пазят 50 години трудови книжки и документи
Служителят ще е длъжен да представи електронна справка при всеки следващ работодател, като може да я принтира или изтегли в електронен (PDF) формат.
Всичко ще се попълва и коригира електронно, а информацията ще бъде достъпна в реално време. Вече няма да е нужно издаването на задължителните при пенсиониране УП2 (Удостоверение за осигурителен доход) и УП3 (Удостоверение за осигурителен (трудов) стаж) и ще се намалят измамите с трудов стаж.
Вносителите са посочили, че всички хартиени трудови книжки трябва да бъдат електронизирани в рамките на една година, като това трябва да бъде направено от работодателите или от съответните експерти в администрацията. Междувременно обаче от БСК посочват, че периодът все още е неясен, тъй като има процес по изготвяне на план/проект за работа на системата, а след това нейното създаване.
Колко ще струва въвеждането на ЕТК
В законопроекта на „Изправи се БГ! Ние идваме!“ липсва яснота в каква база данни ще се съхранява информацията от електронните трудови книжки и колко ще струва цялостното им въвеждане, сигнализират от Българската търговско-промишлена палата (БТПП), които иначе приветстват идеята за ЕТК и нейното прилагане възможно най-бързо.
В мотивите е посочено, че услугата би могла да се изпълнява от НАП или НОИ. В случай че бъде използвана съществуваща база данни, това ще спести значителни разходи за изграждането на една изцяло нова“, се казва в съобщението.
БТПП са единствените към момента, които повдигат темата колко би струвало изграждането и поддържането на регистър/база данни, в която да се съхранява информацията от електронните трудови книжки. Палатата също така е загрижена и за периода, който обявяват вносителите за въвеждането в експлоатация на книжките.
„В законопроекта е посочено, че срокът за влизане в сила на промените е 1 година след обнародването му в Държавен вестник. Следва да се обърне внимание, че ще е необходим срок за изграждането на регистър, макар и във вече съществуваща база данни. Значително време ще отнеме и въвеждането на информацията от хартиената трудова книжка в електронния ѝ вариант“, посочват от БТПП.
В мотивите обаче се казва, че въвеждането на информацията от трудовата книжка в електронния регистър ще е задължение на работодателя. Палатата счита, че работодателите не следва да бъдат натоварени с цялата работа по въвеждането на данните от трудовите книжки.
„Необходимо е по време на създаването на базата данни наличната необходима информация, която се съхранява в базите данни на НАП и НОИ, да бъде мигрирана в личните досиета на служителите. Работодателите да имат единствено задължението да проверят наличната информация и само при необходимост да добавят, коригират, като накрая потвърдят данните. По този начин, значително ще се облекчи работата на служителите, които трябва да въведат данните от трудовата книжка“, коментират от БТПП.
Те добавят още, че предвиденият срок от 1 година за влизане в сила на промените е достатъчен, при условие че работата бъде правилно разпределена между отговорните страни в процеса. От Палатата стичат, че е необходима дискусия по темата и призовават всички заинтересовани страни да се е съберат на разговор.