Бойко Атанасов: „Бонус-малус“ ще ни помогне да не сме вечно последни
20% от шофьорите ще плащат по-скъпа гражданска, каза председателят на КФН
Най-новите тенденции при автомобилните производители и застрахователите са да събират и анализират информация за индивидуалното поведение на шофьора на пътя, както чрез специални устройства, вградени в колите, така и чрез мобилни приложения. Така чрез въвеждането на системата „Бонус-малус“ България ще има възможност да не е вечно на последно място в Европа. Това каза председателят на Комисията по финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов пред БНТ.
Новата система цели превенция, справедливост и коригиране на поведението в дългосрочен план, каза шефът на КФН. „В момента 10 души ако платят по 10 единици, се събират 100. При новата система отново ще се събират 100 единици, но 8 души ще плащат по 9 единици, а останалите 28 единици ще се покрият от двама. Оттук идва справедливостта - по-рисковият шофьор да плаща повече“, обясни Атанасов.
По думите му в момента изрядните шофьори са 80%, а неизрядните - 20%. Това означава, че 20 на сто от водачите ще плащат по-скъпа „Гражданска отговорност“, в случай че системата „Бонус-малус“ влезе в сила.
В отговор на въпрос Атанасов отрече твърденията, че моделът „Бонус-малус“ облагодетелства застрахователите. „Всички казват, че ще се възползват застрахователите, но никой не казва как точно ще стане това. Парите ще са равни. Моделът е на финансов неутралитет. Безпочвени са подобни твърдения“, каза той.
Шефът на регулатора уточни, че се предвижда името на шофьора да се вписва в полицата. Така собственикът може да впише в нея имената на свои близки, на които смята да разрешава да карат. Ако обаче някой невписан причини щета, собственикът ще бъде глобен за това, че му е позволил да кара.