Booking ограничава конкуренцията на хотелиерския пазар, смята Съдът на ЕС
Компанията изрази разочарование от решението, като заяви, че поддържа позицията си, че клаузите за паритет са необходимост
Ограниченията на Booking.com срещу хотели, предлагащи по-ниски цени на своите уебсайтове или на конкурентни сайтове, са ненужни и биха могли да намалят конкуренцията. Това се казва в решение на Върховния европейски съд, предава Reuters.
Става въпрос за т.нар. „най-добра цена“.
Въпреки това, магистратите подчертаха, че тези практики не са антиконкурентни по смисъла на законодателството на Европейския съюз.
Така наречените паритетни клаузи, които се сключват в договорите между сайтовете за онлайн резервации и хотелите, доведоха до оплаквания от страна на конкурентите – както и по-завишен контрол от страна на регулаторите в цяла Европа.
Антитръстовият надзорен орган на Германия забрани подобни клаузи, независимо дали се прилагат за уебсайтове на хотели или конкурентни сайтове за настаняване. В същото време регулаторите на ЕС като цяло разрешават такива ограничения само за собствените сайтове на хотелите.
Новите правила, известни като Законодателен акт за цифровите пазари, които влязоха в сила миналата година, забраняват големите онлайн платформи, включително Booking да използват клаузи за паритет на цените или еквивалентни търговски марки.
В решението си Съдът на Европейския съюз посочва в решението си, че няма аргументи, които да оправдаят тези клаузи. Съдиите подчертават, че ограниченията могат да намалят конкуренцията между различните платформи за хотелски резервации, да изтласкат малките платформи и новите участници. Всичко това не изглежда необходимо за осигуряване на икономическата жизнеспособност на Booking.
Booking Holdings изрази разочарование от решението, като заяви, че поддържа позицията си, че клаузите за паритет, които исторически са съществували в Германия, са били необходими и пропорционални на отношенията между партньорите по настаняване и Booking и че компанията оперира на конкурентен пазар.