Букурещ въведе такси за замърсяващи коли
Те влизат в сила от 1 януари 2020 г.
~ 2 мин.
Общинският съвет на Букурещ гласува преди дни проектът на кмета Габриела Фирея за въвеждане на специален данък за автомобили, които не покриват екологичния стандарт Евро 5. Така наречената "кислородна винетка" ще дава право на колите със стандарт на замърсяване Евро-4 и Евро-3 да се движат в столицата, след като са си платили.
Решението на общината обаче забранява на автомобили със стандарт Евро-2 или по-нисък въобще да влизат в така наречената зона за действие за качество на въздуха (ZACA) в центъра на Букурещ след 1 януари 2020 г. След тази дата автомобилите с екологичен клас Евро-1 и Евро-2 ще могат да се движат в останалата част на Букурещ, но ще трябва да плащат "кислородна винетка" на стойност 15 леи (3.2 евро) на ден.
Автомобилите с Евро-3 и Евро-4 също ще трябва да плащат данък от 5 леи (1.06 евро) на ден, но те все още ще бъдат разрешени в центъра на Букурещ. Данъкът за автомобили с Euro-3 ще се прилага от 1 януари 2020 г., а за автомобилите Евро-4 - от януари 2021 г.
Собствениците на автомобили също имат възможност да плащат месечни или годишни винетки, чиито стойности се различават според стандарта на замърсяване (от 80 леи до 300 леи на месец и от 500 леи до 1 900 леи годишно), съобщава Romania Insider.
Глобата за шофьори, които не спазват новите разпоредби, ще бъде от 1500 до 2000 леи.
Общинският съвет също гласува поправка в законопроекта, който напълно забранява автомобилите без Евро, Евро 1 и Евро 2 във всички зани на Букурещ от 2022 г. и автомобили с Евро 3 от 2024 г.
„Щастлива съм, че днес, заедно с мнозинството в Генералния съвет, който гласува този проект, направихме огромна стъпка за здравето на жителите на Букурещ и се приспособихме към европейските градове, които предприемат ясни действия за намаляване на замърсяването“, заяви кметът Габриела Фирея в изяление във Facebook.
„Букурещ е шести в класацията на най-замърсените градове в Европа и четвърти в класацията на най-замърсените градове в Румъния (след Яси, Клуж-Напока и Брашов), поради което са необходими конкретни мерки за подобряване на качеството на въздуха", пише още тя.
Решението на общината обаче забранява на автомобили със стандарт Евро-2 или по-нисък въобще да влизат в така наречената зона за действие за качество на въздуха (ZACA) в центъра на Букурещ след 1 януари 2020 г. След тази дата автомобилите с екологичен клас Евро-1 и Евро-2 ще могат да се движат в останалата част на Букурещ, но ще трябва да плащат "кислородна винетка" на стойност 15 леи (3.2 евро) на ден.
Автомобилите с Евро-3 и Евро-4 също ще трябва да плащат данък от 5 леи (1.06 евро) на ден, но те все още ще бъдат разрешени в центъра на Букурещ. Данъкът за автомобили с Euro-3 ще се прилага от 1 януари 2020 г., а за автомобилите Евро-4 - от януари 2021 г.
Собствениците на автомобили също имат възможност да плащат месечни или годишни винетки, чиито стойности се различават според стандарта на замърсяване (от 80 леи до 300 леи на месец и от 500 леи до 1 900 леи годишно), съобщава Romania Insider.
Глобата за шофьори, които не спазват новите разпоредби, ще бъде от 1500 до 2000 леи.
Общинският съвет също гласува поправка в законопроекта, който напълно забранява автомобилите без Евро, Евро 1 и Евро 2 във всички зани на Букурещ от 2022 г. и автомобили с Евро 3 от 2024 г.
„Щастлива съм, че днес, заедно с мнозинството в Генералния съвет, който гласува този проект, направихме огромна стъпка за здравето на жителите на Букурещ и се приспособихме към европейските градове, които предприемат ясни действия за намаляване на замърсяването“, заяви кметът Габриела Фирея в изяление във Facebook.
„Букурещ е шести в класацията на най-замърсените градове в Европа и четвърти в класацията на най-замърсените градове в Румъния (след Яси, Клуж-Напока и Брашов), поради което са необходими конкретни мерки за подобряване на качеството на въздуха", пише още тя.
Фирея обясни също, че само модернизирането на обществения транспорт няма да реши проблема и задръстванията. Над 1,62 милиона превозни средства са регистрирани в Букурещ и съседния окръг Илфов, над една трета (600 000) от които са силно замърсяващи (със стандарт Евро 3 или по-нисък), сочат официални данни. В допълнение към тях има хиляди коли, регистрирани на други места, които преминават през града.
„Никъде в цивилизования свят автомобили без Euro 1 и Euro 2 не пътуват, без да се облагат с данък и в много градове те са забранени“, казва кметът Фирея.
Парите от този данък ще бъдат използвани само за прилагане на други мерки за опазване на околната среда, като например закупуване на модерни и незамърсяващи превозни средства за обществен транспорт.