Буреносни облаци над българския туризъм насред лято
Лошо време, лоша реклама и лошо обслужване – основните проблеми пред бранша в България
Официалното откриване на летния сезон в България преди месец дойде с амбиции за успех и дори подобряване на показателите спрямо предпандемичната година. Към края на месец юни обаче ситуацията в сектора напълно кореспондира с метеорологичните условия – облаци, дъжд и липса на надежда за истинско лято.
Слънчев бряг никога не е бил в по-добро състояние. Но няма туристи, няма как и да има“, каза пред Economic.bg Веселин Налбантов, собственик на хотел в курорта и член на Българската хотелиерска и ресторантьорска организация (БАБХ).
За липса на туристи и пусти улици алармират хотелиери и в Албена, Златни пясъци, Св. Св. Константин и Елена.
Но защо ставаме свидетели на това, след като няколко поредни месеца националната статистика отчита рекорди в сектор „Туризъм“?
Според бранша причините са: лоша реклама, липса на достатъчно стимули за бизнеса и закъснялото лято.
Първо се появи това недоразумение в служебния кабинет като министър на туризма, а сега плъзна нещо, което не зависи от нас. Морето е чисто, обслужването е на ниво, а дошлите туристи са във възторг“, твърди Налбантов.
Той визира разрушаването на стената на язовир „Нова Каховка“ в Украйна и изливането на милиарди кубически метра вода, която повлече по пътя си различни отпадъци, включително и пестициди. И възникна въпросът какви биха могли да бъдат последствията за Черно море и замърсена ли е водата. По последни данни на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) няма опасност и е установено замърсяване само в района на Одеса.
Прочетете още
- Пилон „Рожен“: Хиляди кубици бетон с кауза, но без туристическа полза
- Още газ в Черно море: OMV ще разработва ново румънско находище
- Българската „Смарт Органик“ купи германски стартъп
Налбантов е на мнение обаче, че това не е достатъчно и трябва масова позитивна реклама.
Всички заедно. Всички трябва да сме част от позитивната реклама. Няма как да има туристи. Антиреклама на мръсно море в съчетание с лошо време“, казва той.
И разказва за многобройни случаи, при които пристигайки гости в хотела споделят, че много са се притеснявали дали изобщо да дойдат, защото не са чували добри отзиви за българските курорти.
Според Румен Мончев, хотелиер в Слънчев бряг, „проблемите идват от закъснялото лято“.
По отношение на тази целенасочена антиреклама, че морето е мръсно, няма нищо такова. Умните хора си идват. Да, има и такива, които се отказват, но не смятам, че ще са повече“, казва още той.
Голямо значение има обслужването и чистотата. "Доста българи предпочитат Гърция, защото това, което получават там, е по-добро. Свидетели сме на празни курорти, но за това има и доста външни фактори, разбира се", смята Десислава Алексова, индивидуален член на Българската Туристическа Камара (БТК).
Според нея трябва да има национална политика. Освен това трябват и стимули за бизнеса. Но освен всичко друго – не трябва да се забравя и вътрешния туризъм.
Но без качествен продукт... При нас по-скоро проблемът е, че трябва да наблегнем на съотношението цена/качество.“
Единственият, който не вижда проблем, е Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма. Той коментира пред Economic.bg, че всичко е повече от добре и туристи има навсякъде.
Моите наблюдения са, че туризма върви много добре. София е пълна с туристи. Погледнете през прозореца и ще ги видите. Всички данни го доказват“, категоричен е той.
Драганов не смята, че хотелиерите имат право и не вярва, че туризмът не се развива добре към момента.
Нов министър, нова надежда
Отчитането на успешен сезон е един от основните приоритети на новия министър на туризма Зарица Динкова. Въпреки че голяма част от бранша не беше съгласен с нейното назначение, тя даде сериозна заявка за работа и дори обеща да реализира така нужния Туристически гаранционен фонд.
Популярни дестинации
Най-големият английски туроператор, TUI, обяви, че най-популярните дестинации за това лято са Гърция, Турция и Палма де Майорка. Като специално за Гърция компанията планира да удължи туристическия сезон до ноември.
Очаква се тазгодишният сезон да бъде особено силен, докато през последните седмици броят на пътуващите надхвърли този от 2019 г. за първи път“, посочи в изявление шефът на TUI Германия Щефан Баумерт.
По думите му резервациите тази година са направени доста по-рано с цел по-добра оферта, тъй като всички цени са по-високи от преди пандемията.
Интересът към пътуването е толкова голям, че в някои дестинации се наложи да поискаме допълнителни легла“, добавя той.