България губи 1 млрд. лв. годишно без сухопътния Шенген
Българските камиони чакат по границите до 16 часа
Икономиката на България губи над 1 млрд. лв. годишно, оставяйки извън сухопътния Шенген. Това сочи изследване на Съюза на международните превозвачи. Проблем е и чакането по границите, като на места то достига до 16 часа, предава БТА.
Изследването обхваща три гранични пункта - Видин-Калафат и Русе-Гюргево на българо-румънската граница, както и Кулата-Промахон на българо-гръцката. Ако в тази сума бъдат включени и други гранични пунктове по сухоземните граници, тя ще нарасне още.
Според сдружението загубите на година на „Дунав мост 1“ са около 288 млн. лв., а на „Дунав мост 2“ – 400 млн. лв.
Най-натовареният пункт е „Капитан Андреево“, но е изключен от обследването, тъй като е външна граница за Европейския съюз, поясни Николай Рашков, български представител в Работната група на ЕК по темите на транспорта.
Според данните на изследването изчакването на камионите може да варира от два до цели 16 часа. Освен паричните загуби на икономиката, бяха коментирани и опашките от камиони, както и други проблеми, сред които липсата на битови условия за водачите, загуба на интерес към професията на международните шофьори.
Този проблем не търпи отлагане, трябва да алармираме всички ресорни институции, за да не продължаваме да търпим такива разходи“, посочи Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи.
Изпълнителният директор на Сдружението Йордан Арабаджиев заяви, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“.