Българската платформа „Преоткрий България“ остана в историята
За нейното създаване частната компания МЕТРО похарчи 1.5 млн. лв., но беше активна само една година
В онези месеци на 2020 г., когато всички си стояхме по домовете, а сектор „Туризъм“ беше на пауза, се появи интересна идея, която да подкрепи ХОРЕКА сектора в България. А именно, създаването на платформа за директни резервации, която да носи името „Преоткрий България“.
Идеята беше туристите да могат директно да резервират своята почивка, както и да видят на платформата храните, които се предлагат в съответния хотел или ресторант от кои вериги идват, от кои региони, както и по какъв стандарт са произведени. Или накракто: трябваше да бъдат подкрепени не само местата за настаняване, но и всички български земеделски производители. Защото във всички хотели и къщи за гости, които се предлагат през платформата, трябваше да се предлага само българска продукция.
Инициативата беше изцяло частна, на компанията МЕТРО, но нейното име внесе объркване в обществото, тъй като се припокрива с името на инициатива на Министерството на туризма за популяризиране на България като дестинация, която също се казва „Преоткрий България“. И така, много хора в обществото останаха с впечатлението, че се подготвя „държавен booking”.
Официално платформата стана достъпна за туристите на 10 юни 2020 г. Зад нейното създаване стоят МЕТРО заедно с големи български и международни компании, като „Димитър Маджаров“, „Загорка“ АД, системата на Coca Cola в България, Procter & Gamble, Mastercard, Пощенска банка, OMV, A1 и DNA. Освен това инициативата получи подкрепа и от няколко държавни институции. Сред тях са Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА), обединяваща представителите на туристическия бизнес в цялата страна, и се ползва с подкрепата на Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ), Министерство на туризма и Министерство на икономиката.
Оказва се обаче, че въпреки гръмкото обявяване и големите заложени цели и надежди, платформата не е активна от почти две години. Официално „Преоткрий България” не е активна от 1 октомври 2021 г., съобщиха от МЕТРО за Economic.bg. Което означава, че в месеците, когато вече хората можеха спокойно да пътуват, без ограничения, платформата вече не е била активна. Според нейните създатели обаче всички цели са постигнати.
Платформата беше създадена, за да даде възможност за популяризиране и рестарт на Хорека бизнеса (една от основните ни групи професионални клиенти на МЕТРО България), който пострада най-много от рестрикциите по време на COVID пандемията. С отпадането на мерките и нормализирането на ситуацията в бранша нуждата от платформата намаля и МЕТРО взе решението да я закрие“, пишат от МЕТРО в отговор на въпроси на Economic.bg.
Към настоящия момент сайтът preotkriibulgaria.bg, създаден за кампанията, не е активен.
Проектът постигна основната си цел – да подкрепи Хорека бизнеса в най-несигурния и труден период на COVID. От самото начало заявихме, че главната цел е да подпомогнем хоспиталити бизнеса да рестартира дейността си максимално бързо и при най-добри гаранции за здравето на потребителите. Това беше постигнато по най-добрият начин”, пишат още от МЕТРО.
Резултати
За периода, в който платформата е била активна, тоест 10 юни 2020 – 1 октомври 2021, са регистрирани 700 ресторанта и 600 хотела. Което е доста малък процент на фона на официално регистрираните над 26 000 места за настаняване в страната (в това число семейни хотели, стаи за гости, къщи за гости), по данни от Националния туристически регистър.
Уникалните посещения на ден са били 1000, а реализираните резервации през платформата за периода, в който е била активна, са 6200.
За всичко около създаването на платформата са похарчени милион и половина лева. „Това включва средствата, предоставени на хотелиери и ресторантьори, както и разходи за реклама, медийно отразяване и изработка на сайта“, уточняват от МЕТРО.
Сектор „Туризъм“
Официално Лято 2023 е първото от три годни насам, което преминава без абсолютно никакви ограничения, свързани с COVID. И по логиката на създателите на платформата „Преоткрий България“ всичко вече е добре и за криза не би трябвало да се говори. Практиката обаче показва друго.
Слънчев бряг никога не е бил в по-добро състояние. Но няма туристи, няма как и да има“, каза пред Economic.bg Веселин Налбантов, собственик на хотел в курорта и член на Българската хотелиерска и ресторантьорска организация (БАБХ).
За липса на туристи и пусти улици алармират хотелиери и в Албена, Златни пясъци, Св. Св. Константин и Елена.
Но защо ставаме свидетели на това, след като няколко поредни месеца националната статистика отчита рекорди в сектор „Туризъм“?
Според бранша причините са: лоша реклама, липса на достатъчно стимули за бизнеса и закъснялото лято.
Дали обаче продължаването на резервационната платформа, която да подкрепя сектора по веригата от производителя до крайния потребител, би помогнала за подобряването на ситуацията извън кризисни времена, няма как да знаем, защото проектът е прекратен. А идеи и инициативи има много, но те рядко се реализират за достатъчно дълъг период от време, за да успеем да отчетем реални резултати.