Български чатбот за туризъм получи международно признание
Световната туристическа организация към ООН класира на първо място туристически AI чатбот
Българската платформа за чатботове Umni.bg спечели първо място в категория „Иновации и дигитализация за островни дестинации“ в състезание на Световната туристическа организация към ООН (UNWTO), посветено на екзотичните локации.
Глобалното състезание за стартъпи цели да привлече най-иновативните бизнес модели и интелигентни решения, адаптирани да отговорят на сложните предизвикателства и специфичните нужди на туристическия сектор на островните дестинации, с които се сблъскват след пандемията.
Българският чатбот
Платформата участва в състезанието със своя концепция за градски туристически чатбот. Всъщност концепцията не е нова – още през 2019 г. компанията разработи пилотен проект за туристите в Пловдив, докато градът беше Европейска столица на културата.
Пилотният проект за градски туристически AI чатбот за Пловдив, който разработихме съвместно с една от най-големите европейски компании за дистрибуция на туристически справочници – In your pocket – работеше до края на 2019 г. След това дойде пандемията и знаете какво се случи с туризма“, разказва пред Economic.bg Елица Стоилова, съосновател на Umni.bg.
Plovdiv City Concierge – името на първия туристически AI чатбот в България – е давал отговори на конкретни въпроси, но и е предоставял обща информация за града и събитията в него по време на домакинството на Пловдив.
В бота за Пловдив можеше да кажете, че Ви се яде сладолед. Той от своя страна ще Ви попита в кой точно район на града сте, а след като получи Вашия отговор, ще Ви насочи към конкретни заведения", обяснява Стоилова.
Чатботът на Пловдив е разполагал с база данни от над 400 обекта в града – от места за настаняване до забележителности, магазини, бутици, галерии, нощни клубове, какво ще е времето в града, курса на обмяна на валута. Полезна информация за всеки посетител на града.
Когато от Umni.bg разбират за конкурса на Световната организация по туризъм, са убедени, че проектът, с който разполагат, е работещо решение за островите.
„Островът на практика е един голям град. 17 години работех на Марианските острови в Тихия океан. Занимавах се точно с комуникацията с туристите. Проблемите на една островна дестинация са ми до болка познати. Занимавах се със създаването и издаването на справочник за туристите, където да е събрана цялата необходима информация за тях. Колкото и голям да е един справочник, той няма как да събере абсолютно всичко. Актуализацията на информацията също е много по-трудна.“
Нови проекти
Към момента Plovdiv City Concierge е замразен и на практика не функционира. Но в страната работят няколко български чатбота с изкуствен интелект. Сред тях е чатботът Ели, който работи в регионалната библиотека „Пенчо Славейков” във Варна.
За да разширят присъствието на изкуствения интелект в бизнеса и по-специално в туристическия сектор, от Umni.bg водят преговори с няколко организации на територията на една българска община, където да бъде пуснат нов чатбот, който отново да бъде туристически.
Проектът в Пловдив беше осъществен с помощта на чуждестранен партньор. Сега водим разговори с местната общност. Не мога да споделя още в коя община, защото договорът не е сключен, но се надявам много скоро това да стане“, уточнява Стоилова.
Платформата е отворена за предложения и би съдействала на организации от различни области в разработването на чатботове с AI, които да бъдат в помощ на бизнеса.
„Смятам, че тепърва дигиталният асистент ще става масов продукт“, казва Елица, която е напълно убедена, че именно изкуственият интелект ще реши проблема с недостига на работна ръка в сектор „Туризъм“.
„Той автоматизира често задаваните въпроси, а в туризма те са до 70 – 80% от всички въпроси. Автоматизира рутинни заявки, резервации – така че наистина освобождава наличния персонал от рутината“, казва тя.
Платформата
Umni.bg работи с клиенти от много различни индустрии – библиотеки, университети, салони за красота, онлайн магазини, арт галерии.
В момента клиентската ни база е много пъстра, което показва от една страна, че технологията помага на различни индустрии от различен тип. От друга страна, показва, че е дошло време тази технология да навлезе в българския бизнес. Това, което забелязваме, е, че на българския пазар до 45% от комуникацията се случва нощно време и тук не става въпрос ботът да вземе работата на някой, напротив, той надгражда екипа, защото удължава работното време до 24/7“, уточнява Елица Стоилова.
Компанията оперира от 2018 г., но платформата във вида, в който е в момента, е налична от две години. COVID пандемията накара много от клиентите на Umni.bg да се откажат от услугите на платформата, тъй като към онова време компанията е работела предимно с бизнеси в туристическия сектор. Това поражда сегашният модел на компанията - отворен за бизнеси от различни индустрии.
Наблюденията на екипа на Елица Стоилова са, че след COVID не само бизнесът се дигитализира, но и клиентите са станали много по-склонни да използват новите технологии.
Първата българска библиотека с чатбот
Регионалната библиотека „Пенчо Славейков” във Варна е първата в България, която разполага с чатбот. И така по време на локдауна заради COVID, когато се налага институцията да бъде затворена със седмици, нейната дейност не спира напълно благодарение на изкуствения интелект, разказва Стоилова.
Варненската дигитална библиотека предоставя широк диапазон от видово разнообразие на документи – пощенски картички и фотографии от края на ХIХ и началото на ХХ в. на емблематични за града и региона лица, събития, обекти, възрожденска литература и периодични издания, издавани във Варна след 1880 г., притежание на библиотеката и сродни културни институции. Виртуалният асистент се казва Ели и представя на потребителите структурата на библиотеката, разяснява библиотечните правила и условия, комуникира с текст и визуални елементи, като изображения и емотикони. Oтговаря на потребителски съобщения, достатъчно подходящи за продължаване на разговора. Помага на потребителите да удължат срока на заетите материали, навигира потребителите в библиотечните каталози, освен всичко това насочва към библиотечните електронни услуги.