„Български пощи“ навлизат на пазара на платежни услуги
За целта държавното дружество ще получи 30 млн. лв. повече към бюджета си за 2022 г.
![„Български пощи“ навлизат на пазара на платежни услуги](/web/files/articles/131834/narrow_image/thumb_1040x585_thumb-834x469-bg-poshti-porychka.jpg)
Снимка: Economic.bg / Архив
„Български пощи“ навлизат на пазара на платежни услуги и финансово посредничество, като за тази цел държавното дружество ще получи допълнителни средства от почти 30 млн. лв. през настоящата година. Това става ясно от проектобюджета за 2022 г. Стъпката е част от концепцията за тяхната модернизация и трансформация.
С допълнителните средства общият бюджет на „Български пощи“ за 2022 г. става почти 89.8 млн. лв. Миналогодишният възлизаше на малко над 59.9 млн. лв. 29.7 млн. лв., което е почти цялата сума от допълнителните 29.9 млн. лв., ще отидат за извършването на универсална пощенска услуга. Другите 0.1 млн. лв. са предвидени за разпространение на периодични печатни издания (вестници и списания).
Засега остава неясно какви точно ще са въпросните платежни услуги в рамките на универсалната пощенска такава. За плановете на правителството може да се съди само от щрихираната към момента политика в областта на пощенския сектор и от публичните изказвания на вицепремиера по ефективно управление Калина Константинова, под чието ръководство мина държавната компания. Тя обеща цялостна модернизация и дигитализация, от една страна, и от друга – превръщането на пощите в посредник между хората в малките населени места и държавната администрация.
От мотивите в предложената рамка за нов бюджет на държавата става ясно още, че приоритет на правителството през двете години до 2024 г. ще е да осъвремени „Български пощи“ и да ги превърне в устойчив и конкурентен играч на полето на вече либерализирания пазар. Днес на него оперират различни частни играчи – включително създадената от настоящия транспортен министър Николай Събев „Еконт“. През годините те изтласкаха „Български пощи“ в периферията на потребителското търсене, постепенно загубило аналоговите си навици. Затова и не е изненада, че в плановете на правителството фигурира идеята държавното дружество да развие услугите по доставка на стоки, закупени онлайн.
Всичко това няма как да се случи без технологии. В проекторамката на Бюджет 2022 е заложено приоритетното разрастване на използването на дигиталните инструменти за сметка на традиционните пощенски услуги. Припомняме, че „Български пощи“ вече направи някои стъпки в тази посока – първо чрез партньорствата с електронните търговци eMag и OLX, а миналата година и с желанието си да започне да общува с клиентите си по по-модерен начин.
През май 2021 г. „Български пощи“ обяви обществена поръчка за около половин милион лева, срещу които поиска да ѝ се предостави система за изпращане на SMS и Viber съобщения. Желаещи да предоставят такава бяха „А1 България“ и „Инфосистемс Интернешънъл“, която в крайна сметка спечели договора с пощите.