„Български пощи“ навлизат на пазара на платежни услуги
За целта държавното дружество ще получи 30 млн. лв. повече към бюджета си за 2022 г.
„Български пощи“ навлизат на пазара на платежни услуги и финансово посредничество, като за тази цел държавното дружество ще получи допълнителни средства от почти 30 млн. лв. през настоящата година. Това става ясно от проектобюджета за 2022 г. Стъпката е част от концепцията за тяхната модернизация и трансформация.
С допълнителните средства общият бюджет на „Български пощи“ за 2022 г. става почти 89.8 млн. лв. Миналогодишният възлизаше на малко над 59.9 млн. лв. 29.7 млн. лв., което е почти цялата сума от допълнителните 29.9 млн. лв., ще отидат за извършването на универсална пощенска услуга. Другите 0.1 млн. лв. са предвидени за разпространение на периодични печатни издания (вестници и списания).
Засега остава неясно какви точно ще са въпросните платежни услуги в рамките на универсалната пощенска такава. За плановете на правителството може да се съди само от щрихираната към момента политика в областта на пощенския сектор и от публичните изказвания на вицепремиера по ефективно управление Калина Константинова, под чието ръководство мина държавната компания. Тя обеща цялостна модернизация и дигитализация, от една страна, и от друга – превръщането на пощите в посредник между хората в малките населени места и държавната администрация.
От мотивите в предложената рамка за нов бюджет на държавата става ясно още, че приоритет на правителството през двете години до 2024 г. ще е да осъвремени „Български пощи“ и да ги превърне в устойчив и конкурентен играч на полето на вече либерализирания пазар. Днес на него оперират различни частни играчи – включително създадената от настоящия транспортен министър Николай Събев „Еконт“. През годините те изтласкаха „Български пощи“ в периферията на потребителското търсене, постепенно загубило аналоговите си навици. Затова и не е изненада, че в плановете на правителството фигурира идеята държавното дружество да развие услугите по доставка на стоки, закупени онлайн.
Всичко това няма как да се случи без технологии. В проекторамката на Бюджет 2022 е заложено приоритетното разрастване на използването на дигиталните инструменти за сметка на традиционните пощенски услуги. Припомняме, че „Български пощи“ вече направи някои стъпки в тази посока – първо чрез партньорствата с електронните търговци eMag и OLX, а миналата година и с желанието си да започне да общува с клиентите си по по-модерен начин.
През май 2021 г. „Български пощи“ обяви обществена поръчка за около половин милион лева, срещу които поиска да ѝ се предостави система за изпращане на SMS и Viber съобщения. Желаещи да предоставят такава бяха „А1 България“ и „Инфосистемс Интернешънъл“, която в крайна сметка спечели договора с пощите.