„Български пощи“ се събужда след две седмици в кома
Правителството досега отказваше каквато и да е информация по случая с кибератаката
Две седмици след хакерската атака срещу системата на „Български пощи“, придружена с тотално информационно затъмнение от страна на правителството, държавното дружество започва да се съживява. Поне това обявиха от самите пощи с прессъобщение. По-късно днес е предвиден брифинг за журналисти.
От публикуваната днес информация става ясно, че в пощенските станции вече се приемат препоръчани и непрепоръчани вътрешни пратки и колети от корпоративни и частни клиенти, но с изискването услугата да е платена по банков път. Доставят се и вътрешни пратки без наложен платеж. Започва доставка в пощенските станции на международни пратки и колети, за които не се дължат вземания.
От 12.00 ч. днес, 29 април, е възможно плащане на сметки за битови потребители на "Енерго-Про" в пощенски станции. Списък на тези обекти е публикуван на сайта на дружеството и ще бъде актуализиран непрекъснато.
В пощенските станции могат да се изпращат данъчни декларации, като цените се заплащат по банков път. Работи се за възстановяване на услуги, свързани с плащания и парични преводи в пощенските станции.
Припомняме, че в продължение на две седмици „Български пощи“ не можеше да изпълнява основата си функция – получаването и изпращането на писма и пратки. Държавното дружество отдавна е изтласкано в периферията на куриерския пазар в страната от частни компании – като „Еконт“, мажоритарна собственост на транспортния министър Николай Събев, и „Спиди“.
Много фирми и крайни клиенти обаче се спират на държавните пощи, когато става дума за международни доставки. Заради блокираната вече две седмици система обаче хората не знаеха какво се случва с пратките им. Потърпевши клиенти коментираха пред медиите, че при опит да получат повече информация пощенските служители – очевидно и те в неведение – ги съветвали да гледат телевизия и оттам да се информират за отстраняването на проблема.
Бе забавено и изплащането на пенсии и великденски добавки към хората, които все още получават парите си през пощите.
Economic.bg изпрати въпроси както до дружеството и екипа на вицепремиера Калина Константинова, в чието портфолио бяха преместени пощите, така и до Министерството на електронното управление, което е нагърбено с грижата за националната киберсигурност. Отговори обаче така и не получихме.
Енигмата около инцидента остава.