Българският бизнес вече е по-близо до „златото на 21 век“
Новата платформа Digital Insights Hub дава допълнителна добавена стойност към данните за интернет трафика
„Златото на 21 век“ има потенциала да преобърне играта за всеки бизнес. То е ценен ресурс и за разлика от физическия метал, с който го сравняват, е не само в изобилие, но и се множи постоянно. Въпросът е дали и как се използва. Попадне ли във вещи ръце, може да помогне на потребителите да получат най-добрите за тях продукти и услуги на пазара, а на фирмите да стимулират ефективността и растежа си. Става дума за...
... данни и начин на живот
Само за десетина години потреблението на информация онлайн се промени неимоверно и днес много повече хора сърфират и оставят следи за себе си в мрежата. През миналия януари онлайн са били 4.66 млрд. души по целия свят, по данни на Statista. Свързаните с интернет устройства пък са над 6 милиарда и чрез тях ежедневно се генерират около 2.5 млн. терабайта данни. Във всяка една секунда се създават около 1.5 мегабайта данни за всеки човек.
Сухата статистика само илюстрира мащабите. И днес те са значителни, а с всяка следваща година се разрастват все повече. Всичко това дава отпечатък и върху икономиката. Анализите показват, че през 2022 г. над 70% от БВП в световен мащаб ще включва дигитализацията под някаква форма. Самата тя е неизбежна, а пандемията от коронавирус единствено подчерта жизнената необходимост бизнесът да присъства онлайн.
Много фирми потърсиха път към потребителите си в мрежата и за някои той се оказа спасителен. Само по себе си обаче позиционирането онлайн не стига, а още по-малко, когато става дума за ефективност и растеж.
Това със сигурност е важна първа стъпка, но не мисля, че само това е достатъчно. Един бизнес може да има онлайн сайт, откъдето клиентите да могат да закупят продукта му, но собствениците трябва да знаят от колко и какви хора се посещава, за да могат да направят този сайт по-интересен, по-релевантен. А продукта си по-продаваем“, обяснява Ния Василева, съосновател на компанията за анализ на данни Digital Insights Hub.
Силата на данните – опознай, за да пораснеш
Голямото предизвикателство пред маркетолозите и собствениците на бизнес днес е да разберат как да персонализират даден продукт. За целта те трябва да узнаят от какво се интересува аудиторията, така че да ѝ отговорят с възможно най-полезното за нея предложение. Тук на помощ им идва науката за данните.
Данни вече се събират отвсякъде и са много богати. Те определено биха помогнали на бизнесите да стигнат до правилната си аудитория и да ѝ предложат най-добрия си продукт.“
Добавената стойност от данните идва от анализа им. Именно с това се занимават Digital Insights Hub. Техният екип изследва какъв е трафикът към даден сайт – количествено и качествено, откъде идва той, каква е аудиторията, какви са нейните интереси, какво и как търси. Така например може да се разбере дали потребителите знаят името на даден продукт и са попаднали на конкретния сайт чрез директно търсене или имат нужда от такъв, но са достигнали до крайната точка случайно. Ако казусът е вторият, то собственикът ще е наясно, че за предложението му има потенциална аудитория и за да развие дейността си, трябва да инвестира в бранда.
Много изводи могат да се направят от данните, които предлагаме. Може да се използва анализ по ключови думи, за да се подобри SEO стратегията на един сайт. Може да се използва информацията за аудиторията на един сайт, за да се разбере от какво се интересуват клиентите му. Може да се сравни този сайт с конкурентите“, обяснява Ния Василева.
По думите ѝ едно от нещата, които най-много интересуват компаниите, с които са общували до момента, е как стоят те спрямо преките си конкуренти – какъв е трафикът, който получават, колко харчат за реклама на месец, как този разход се отразява на трафика, колко време клиентите прекарват на сайта на конкурентите, колко страници посещават.
„Това са данни, които след това могат да се използват. Ако видят, че сайтовете на конкурентите им са посещавани двойно повече – с допълнителната информация, която им даваме – те могат да преценят какво може би трябва да се промени, за да достигнат до трафика на конкурентите“, обяснява Ния Василева.
Digital Insights Hub прави и анализ по индустрии. Например може да се направи разрез на първите 100 сайта в даден сектор и да се изследва каква е аудиторията на този специфичен бранш. Спрямо това бизнесите в него също могат да намерят решения за собствената си оптимизация. Виждайки къде се намират те на общия фон и от какво се интересуват потребителите на сходните продукти и услуги, те могат да начертаят собствената си стратегия.
Как се случва магията
За да предложат най-качествения възможен анализ на данните, Insights Hub работят с един от международните лидери в тази сфера – SimilarWeb. До партньорството с тях се стига след детайлно проучване на играчите на пазара. Везната натежава в полза на израелската компания по няколко причини. Първо, впечатление прави работата ѝ с топ брандове, като Google, Booking, Samsung.
Щом те работят със SimilarWeb, това е знак за висок стандарт. Те също са направили много сериозно проучване преди това.“
Втората, и може би по-важна причина, се крие в техните данни и начина, по който ги събират. Както вече стана ясно, обемът на цифровата информация е колосален и тъкмо затова е от огромно значение как тя се обработва и пакетира. А SimilarWeb правят това по много начини, не само чрез един канал. Освен „бисквитки“ те разчитат и на други инструменти, като директни проучвания и измервания, създават партньорства с други компании на локален принцип. По този начин са успели да изплетат широка мрежа за събиране на данни.
Чрез синтез и моделиране на цялата тази информация SimilarWeb могат да представят възможно най-точните и статистически верни показатели за бизнеса. Дори за по-малък пазар, като българския, данните са доста детайлни.“
Q&A
- С какво се занимава Digital Insights Hub?
В Digital Insights Hub сме фокусирани върху постигането на резултати чрез прилагане на данни и информация за стимулиране на бизнес развитие и растеж. Предоставяме практически медийни, потребителски и бизнес анализи и подкрепяме взимането на най-добрите решения за нашите клиенти. Осигуряваме достъп до инструментите на SimilarWeb за Digital Analytics, Media Performance & Insights за всеки уебсайт, приложение, индустрия или пазар. - Какви предимства дават инструментите на SimilarWeb?
Данните на SimilarWeb съдържат всичко необходимо, за да прогнозирате как ще се развие вашият бизнес, да опознаете аудиторията си, да разберете стратегиите за дигитален маркетинг на конкуренцията и да увеличите пазарния си дял. - Какви конкретни услуги предлага Digital Insights Hub за българския бизнес?
Цялостен анализ на пазара – Aнализ на пазара относно популярността на даден уебсайт, приложения и дигитално онлайн съдържание.
Подробен дигитален анализ на трафика – Подробен анализ на уебсайтове и различни индустрии за опознаване на аудиторията и увеличаване на пазарния дял.
Ключови думи и проучване на пазарни тенденции – Идентифициране на актуални тенденции за търсене и потенциал на ключови думи.
Анализ на конкуренцията – Задълбочен анализ на източниците на органичен и платен трафик на избрани конкуренти. Подробно сравнение на конкурентната позиция по отношение на водещите ключови думи за търсене.
Анализи по поръчка и изготвяне на препоръки – Дефиниране на индивидуална препоръка за подобряване на дигиталното позициониране, за навлизане и изграждане на нови сегменти и продукти. - За какви бизнеси са подходящи услугите на Digital Insights Hub?
Големината на бизнеса не е от значение. Бизнес, който има онлайн магазин, е перфектният пример за потенциален клиент, защото могат да бъдат извлечени най-много данни. Но също агенции – медийни, рекламни, дигитални, които чрез нашите данни могат да подобрят значително собствените си консултантски услуги. - Има ли нужда клиентът да дава технически достъп до сайта си?
Не се нуждаем от вътрешен достъп до сайтовете, нито от инсталиране на тракинг модули, „бисквитки“ или тагове. Работата заедно не изисква вкарване на допълнителен код.