Бързият растеж на игралната индустрия
Динамиката в този бизнес е голяма, след развитието на онлайн сегмента бъдещето е в посока метавселена, криптовалути, блокчейн
Игралната индустрия е динамично развиващ се сектор. Организаторите и операторите на такъв бизнес приемат гейминга като развлечение и алтернатива за свободното време на хората. В него добрите резултати се постигат с дългогодишна работа и следване на определени цели.
Геймингът е световно ориентиран бизнес и за да може да растеш, трябва внимателно да наблюдаваш какво се случва на пазара, а всеки конкретен пазар има своите специфики, обясняват от индустрията.
Кризата като възможност
Игралният свят понесе значителни трансформации в периода 2020-2022 г., които са следствие основно от пандемията и променените навици на потребителите. В настъпилата криза тази индустрия се промени драстично. COVID рестрикциите имаха негативно влияние върху физическите обекти - наложи се да бъдат затворени за големи периоди и възможността за генериране на приходи беше прекъсната. Но, както казват, когато се затвори една врата, се отваря друга. Така стана и с този сектор. Онлайн игрите се оказаха нишата, която запълни празнината. „В кратък срок потребителите се пренесоха от реалната към виртуалната среда. Особено в такива моменти технологиите дават светкавичен отговор и дори изпреварват регулациите.
Преди 10 г. пазарът на онлайн гейминга не беше регулиран. Отне доста време това да се случи, а пандемията му даде невероятен тласък. Средата също се изменя непрекъснато, появиха се електронни портфейли, криптовалути. Всичко това влияе и върху този сектор. Адаптацията на компаниите стана бързо, те показаха, че може да реагират адекватно, за да се приспособят към новата обстановка“, обяснява Ангел Ирибозов, председател на УС на Асоциацията на игралната индустрия в България. Според него често регулаторните органи не са в състояние да отговорят бързо на новостите на пазара, което донякъде възпира операторите и организаторите на гейминг индустрията да внедряват новостите.
Пулсът на промяната
2022-ра е силна година за този бизнес. Погледнато през данъците: на 240 млн. лв. възлизат приходите, генерирани от игралния сектор в държавния бюджет до 30 септември 2022 г. Технологичните решения в сектора се развиват, за да отговарят и на регулаторните изисквания. През 2021 г. постъпленията от игралната индустрия са в размер на 241 млн. лв., което е с 25% повече от 2020 г. Данните бяха обявени при откриването на международното изложение на игралната индустрия BEGE 2022 в София. „Наблюдава се трайна тенденция на значителен ръст в онлайн сегмента с възход през първите четири месеца на 2021 г., когато беше ограничен достъпът до физическите игрални зали", посочва Ангел Ирибозов.
Той обръща внимание, че индустрията се трансформира и заради ускореното развитие на технологиите, като точно на такова изложение може да се усети пулсът на новата динамика. „С компаниите от сферата работим изключително коректно“, уверява изпълнителният директор на Националната агенция по приходите Борис Михайлов. И уверява, че с представителите на този бизнес имат единомислие относно важността на отговорния хазарт.
Разместване на пластовете
Няколко събития имат отражение върху дейността на сектора. Те настъпиха през първото тримесечие на 2020 г. С промени в Закона за хазарта бяха забранени частните лотарии и се преустанови разпространението и продажбата на билети, фишове, талони или други удостоверителни знаци за участие в съответните игри, без билетите на Държавно предприятие „Български спортен тотализатор”. Лицензите за организиране на лотарийни игри, с изключение на томбола, бинго, кено и техните разновидности, издадени на организатори, различни от държавното тото, бяха прекратени и съответните удостоверения за издаден лиценз се обезсилиха. Отнети бяха лицензите и бе прекратена дейността на двата най-големи частни оператора при лотарийните игри – „Ню Геймс“ АД, която провеждаше игрите на „Националната лотария“, и „Евробет“ ООД, която провеждаше игрите „Еврошанс“ и „Лотария България“. Без лиценз остана и наземният хазартен оператор „Еврофутбол“ ООД. Последва още едно събитие, което доведе до промени в сектора: Закрита бе Държавната комисия по хазарта, като регулацията и контролът на игралната индустрия бе прехвърлена към Националната агенция по приходите.
Развитие
Председателят на Асоциацията на игралната индустрия в България споделя, че секторът е високо конкурентен и заради бързото развитие на спортните онлайн залози компаниите, които ги предлагат, вече са 12 с 29 лиценза. Откриват се казина в най-големите луксозни хотели. Но събитието на годината е, че за първи път на Българската фондова борса е листвана компания от сектора на развлекателната индустрия. Това е операторът на хазартни игри „Телематик Интерактив България“.
Поглед отвън
„Сливането на наземните компании с онлайн хазарта е най-голямото предизвикателство пред игралната индустрия“, смята Алекс Хаберл, мениджър регулаторно развитие в GLI Europe B.V. Като експерт той е на мнение, че хазартната индустрия е нишов пазар и дава възможност на стартиращи бизнеси от източноевропейските държави да открият международни доставчици. „Наблюдаваме регулациите в цял свят. Когато онлайн хазартът се появи, това беше територия като Дивия Запад. Но технологиите започнаха да движат индустрията. Днес, погледната отвън, България се явява център, своеобразен хъб за онлайн хазарта. И можете да се гордеете с това“, посочва д-р Йорг Хофман, старши сътрудник в Melchers Law Firm. Той обръща внимание, че обикновено регулаторите следват развитието на пазара, но играчите го оценяват. „Разработчиците на игри предлагат решения, които са и превенция срещу зависимости“, информира Питър Ремерс, съпредседател на отдела по залагания към Международния съвет по алкохола и други пристрастености (ICAA) и член на борда на Европейската асоциация за изучаване на хазарта (EASG).
Накъде
Пред компаниите от развлекателната и игралната индустрия в България постоянно се отварят възможности за създаване на нови стратегически партньорства и реални перспективи за стъпване на нови пазари. Стига да са креативни и реактивни на всичко онова, за което пазарът е готов да се отвори. Динамиката в този бизнес е голяма, бъдещето е в посока метавселена, криптовалути, блокчейн. Добрият маркетинг и тук има решаващо значение.
Тенденции
- Периодичното затваряне на традиционните игрални зали, казина и бинго зали през 2020-2021 г. повлия и върху производителите на игрално оборудване. Те намалиха продукцията си, но се насочиха към разработки на нови линии продукти и технологии. Именно това катализира бързото възстановяване на компаниите-производители и доставчици, които през 2022 г. възвърнаха нивата на предлагане от 2019 г.
- Клиентите съчетават посещението на наземни зали с използването на онлайн продукти, което води до естествена синергия между двата сегмента на този бизнес.
- В двете основни направления в онлайн сегмента – спортни залози и казино, има известно разместване. През 2020 г. и началото на 2021 г. спортните залози отстъпват позиции заради отмяната на първенства и срещи, но през 2022 г. отново настъпва нормализиране.
- Промяната на навиците на потребителите и припознаването на мобилните телефони като основен източник на информация, забавление и връзка с околния свят допринася за ръста на използваните игрални услуги през смартфоните. Приложенията също допринасят за развитието на онлайн игрите. Използването на смартфони, съчетано с бързото навлизане на по-добра интернет свързаност, прави връзката с онлайн игралното съдържание още по-достъпна.
Многомилиардният бизнес по света
Финансовите резултати на индустрията в световен мащаб показват тенденция за стабилни темпове на ръст. За 2021 г. игралната индустрия генерира 492 млрд. долара, а за 2022 г. – 747.9 млрд. долара, сочи изследване на Research and Markets и Acumen Research and Consulting. Спортните залози, които са в две групи – онлайн и офлайн, са най-бързо развиващият се сегмент. Казино бизнесът също се разделя на онлайн и наземен, като играта на живо генерира 94,3% от приходите в казино дейността по света. Делът на приходите от онлайн гейминг на целия пазар е 73.42 млрд. долара през 2021 и 81.08 млрд. долара през 2022 г.
Преди всички на БФБ
„Телематик Интерактив България“ предприема експанзия на международния пазар, ще се листва и на Франкфуртската фондова борса
„Телематик Интерактив България“ АД спечели престижното отличие „Най-забележителна компания в игралния сектор“ по време на годишните награди BEGE 2022. С какво обаче заслужи този приз? През март 2022 дружеството стана първата компания от игралната индустрия, която излезе на Българската фондова борса. „За нас е огромна привилегия да получим това отличие в първата година от излизането ни на БФБ. От 2014 г. насам дружеството непрестанно се развива и към този момент нашият екип наброява повече от 100 души квалифицирани специалисти, които работят за престижа и разрастването на компанията“, коментира глaвният изпълнитeлeн диpeĸтop нa „Teлeмaтиĸ Интepaĸтив Бългapия” Лъчeзap Πeтpoв.
Онлайн фокус
Бизнесът на „Телематик Интерактив България“ е в сферата на онлайн игралната индустрия. През последните години дружеството отбелязва стремително развитие с много висок ръст, което логично води до решението на акционерите в компанията да листнат фирмата на Българската фондова борса. Компанията е изцяло фокусирана върху онлайн сегмента, осъзнавайки, че онлайн услугите са най-бързо развиващата се сфера, като тенденцията е процесът да се ускори. Дружеството има и много гъвкава маркетингова стратегия, която включва сдържано рекламно присъствие, обвързано само с определени цели и каузи.
Постижения
Акциите на „Телематик Интерактив България“ се търгуват от 22 март 2022 г. и само след няколко месеца то се нареди сред 20-те най-големи по пазарна капитализация на българския капиталов пазар. През септември БФБ реши да присъедини компанията към широкия индекс BGBX 40, като един от трите му нови компонента. Дружеството увеличи пазарния си дял, въпреки ожесточената конкуренция в последните месеци на миналата година заради навлизането на нови компании. Обясняват растежа като следствие от своята добра стратегия и позиция на пазара. Още в първата година дружеството разпредели дивидент, който е над 50% от печалбата за 2022, след облагане с данъци. Това значително надвишава заложените в устава 40%. Изплатен е и непаричен дивидент под формата на акции.
Визия
След наистина силната 2022 Съветът на директорите е взел решение акциите на дружеството да бъдат регистрирани за търговия на Франкфуртската фондова борса. Намерението е в съответствие с визията за развитие на дружеството, което вижда потенциал за значителен растеж и експанзия на международния пазар, както и за осигуряване на по-добра ликвидност и привлекателност на акциите на компанията.
Мило Борисов
Каузи
„Телематик Интерактив България“ е социално отговорна компания, която стои зад каузи с широк обществен резонанс, каквито са спонсорството на ПФК „Левски“, на Българската федерация по художествена гимнастика, на отбора на „Златните момичета“, на индивидуални спортисти, както и подпомагане на културата и млади музикални таланти посредством бранда Palms Music.
Крайни собственици на мажоритарния акционер в „Телематик Интерактив България“ са Мило Борисов и Роси МакКий. Те са предприемачи и меценати, които имат над 25 години опит в бизнес управлението.
Роси МакКий