Цените в заведенията са скочили само по морето, твърдят от бранша
Туроператорите признаха, че свалянето на ставката за тяхната дейност ще доведе до санкция от ЕК срещу България
Една от основните антикризисни мерки, които правителството предприе с цел оздравяване на бизнеса и икономиката, пострадали от коронакризата, беше да намали ДДС за заведенията от 20 на 9%. Другите привилегировани сектори, бяха кетъринг услугите, детските храни и книгите, а малко по-късно управляващите решиха да намалят данъкът добавена стойност и за туроператорите, фитнесите, виното и бирата, които се предлагат в заведенията.
Всички тези решения бяха взети без обосновка и оценка на въздействието. Такава не е правена и в последствие от Министерството на финансите, което внесе актуализацията на бюджета и съответно следи за неговото изпълнение.
Законопроектът е внесен между първо и второ четене на ЗИД на Закона за местните данъци и такси от група народни представители на 24 юли 2020 г. Съгласно чл. 76 от Правилника за дейността на Народното събрание, когато законопроектите се внасят от народни представители, предварителната оценка на въздействието e съгласно методологията, приложение към правилника. В мотивите вносителят дава становище по очакваните последици, включително и финансови, от прилагането на законопроекта, пише в отговора на МФ на въпроси от Economic.bg.
При първата "порция" в мотивите на депутатите имаше някакви разчети, но при втората - вкарана между четенията, такива липсваха.
Припомняме, че намаленията на данъчната ставка за някои сектори бяха обявени от министър-председателя Бойко Борисов като политическо решение, с което оправда критиките от страна на тогавашния финансов министър Владислав Горанов и на председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова. Борисов дори им каза да напускат, ако не са съгласни с политическата договорка между него и "Патриотите".
Въпреки това обаче поправките са факт.
Менда Стоянова дори предупреди, че cтpaнaтa ни e зacтpaшeнa oт нaĸaзaтeлнa пpoцeдypa oт Eвpoпeйcĸaтa ĸoмиcия зapaди тypoпepaтopcĸитe ycлyги, оказали се сред привилегированите сектори. Πpичинaтa e, чe пpи тяx ce oблaгa мapжът, a нe caмaтa ycлyгa, и в cлyчaя нe мoжe дa ce нaчиcлявa ДДC, пo-ниcъĸ oт cтaндapтния зa cтpaнaтa.
От бранша също предупреждават за подобна опасност.
Още когато се анонсира това данъчно облекчение, по отношение на туроператорите, аз лично бях учудена, че такова нещо влиза в парламента за гласуване.
Това каза пред Economic.bg Даниела Стоева, председател на управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) и управител на "Тандем Травел".
Това е обсъждано още преди месеци и много добре знаем, че в Европейската ДДС директива, която е транспонирана и в нашето законодателство, не е възможно да има намалена данъчна ставка върху маржа, тъй като той сам по себе си се счита за облекчена данъчна политика. Не може да има две облекчения едно върху друго, каза още тя.
По думите й не е ясно дали на България ще бъда наложена санкция заради това, но вероятно в „някакъв момент нашият парламент ще бъде сезиран и ще трябва да бъде отменено това намаление“.
Защо подобно решение е взето, въпреки че има експерти в парламента, които са наясно с последствията, Стоева не се наема да коментира. „Имам предположения, но ще ги оставя за себе си“, каза тя.
Ползи, но чак догодина
От туристическия бранш споделят, че вероятно ползите от намаляването на данъчната ставка за туроператорите би се видяла едва през следващата година, когато се очаква възстановяване на сектора. „Ако бъдем обективни, какъвто и да е процент от нула, прави нула. При нас основният проблем е, че оборотът ни е толкова свит, че в някои дейности на туроператорите приходите наистина се равнява на нула лева. Така че тази мярка към този момент не бих казала, че има голям икономически ефект“ споделя Стоева.
Намалено ДДС, увеличени цени
И ако при туроператорската дейност няма как да се отрази намалението на ДДС върху цените за крайния потребител, тъй като с 9% се облага маржът, то при заведенията услугата е опростена и това е напълно възможно. Въпреки това обаче от бранша обявиха, че нямат намерение да свалят цените. А според статистиката на НСИ за юли, цените дори са скочили.
„Ако не беше тази мярка, половината бранш нямаше да го има в момента. Това беше мярка, която е в полза за бизнеса. Това не е социална мярка, защото много се бъркат хората. Ние още от началото казахме: „Няма да се намаляват цени, това е мярка за бизнеса. Тя не се отразява върху крайния потребител“, каза Ричард Алибегов, председател на Българската асоциация на заведенията в България (БАЗ).
От БАЗ признават, че цените са скочили по морето, но това било обичайно. „Увеличение на цените има само по Черноморието, където се наблюдава всяка година. На морето цените са по-различни, отколкото в градовете и това не е изненада. Там говорим за работа в рамките на едни 45 дни (летния сезон), в които хората трябва да изкарат заплати, да си избият инвестициите. Повишението на цените там е не повече от 5 до 10%“, каза Алибегов.
И той, както Стоева, е на мнение, че все още е прекалено рано, за да се говори дали намаляването на ДДС е успяло да оздрави бизнеса.
Ангажимент, който поеха пред правителството от ресторантьорския бранш, беше да изсветлят сектора. За резултати и от това обаче било рано. „Работим с браншовите организации и с НАП за изсветляване на бизнеса. Сега е много рано да се говори за това, след като само от два месеца са в сила новите правила за намаленото ДДС. Вдигнахме минималния осигурителен праг в нашия сектор, което също е голяма стъпка към изсветляването на заплатите в нашия бранш и към увеличение на приходите в хазната“, каза още Ричард Алибегов.
От браншовата асоциация отчитат спад в оборотите си от 45% за юни, юли и август в сравнение със същия период на миналата година. Според тях подобрение на ситуацията едва ли ще има скоро, след като туристите липсват. На подобно мнение са и от АБТТА, които отчитат, че ситуацията в света продължава да е много динамична и решенията за отпадане на ограниченията се вземат буквално в последната минута.
Ако едно ограничение от днес за утре отпадне, това не означава, че бизнесът тръгва веднага. На него му трябват няколко седмици, за да се раздвижи. В този смисъл, да, август месец със сигурност има раздвижване. Не е както през май и първата половина на юни, но сме много далеч от нормалната стопанска дейност, каза Даниела Стоева.