Частни имоти пречат на концесията на Летище Пловдив
Пловдивският аеропорт на няколко пъти не успява да привлече инвеститори
За да бъде успешна концесията на летище Пловдив, е важно да бъде решен въпрос с имоти частна собственост, намиращи се на територията на аеропорта. Така транспортният министър Христо Алексиев коментира развитието на пловдивското летище, което на няколко пъти не успява да привлече концесионер.
Заради това бяха неуспешни предишните опити за концесия“, заяви министърът по време на парламентарния контрол.
По думите му имотите пречат на нормалното развитие на аеропорта и затрудняват привличането на голям инвеститор, защото носят рискове. Заради това министерството е започнало процедура по отчуждаване, за да може имотите в територията на аеропорта да са единствено публична-държавна собственост.
Алексиев посочи, че нова процедура за концесия не бива да бъде стартирана от служебен кабинет, но сегашното правителство поне може да изчисти проблемите, за да може „да се отпуши потенциала на летище Пловдив“.
Държавата всяка година предоставя за издръжка около 2.5 млн. лв. и изпълнява ангажиментите си, коментира още министърът. Инфраструктурата на аеропорта е в добро състояние. Въпреки това трябва да се подобри оперативното управление, включително да се мисли за нова маркетингова стратегия.
Към настоящия момент потенциалът на летището не е реализиран в пълнота“, заяви Алексиев.
Аеропорта обслужва едва 14 редовно полети седмично до няколко европейски дестинации, а може да поеме още. До момента няма подписани договори с компании за полети София – Бурса и София – Истанбул.
Припомняме, че миналата година бившият транспортен министър Георги Тодоров имаше идея търговското дружество „Летище София“ да финансира с 30 млн. лв. пловдивския аеропорт. Тогава Тодоров коментира, че годишно 1.5 млн. лв. струва поддръжката на летище Пловдив. След отдаването на концесия на летищата във Варна и Бургас техните активи, останали в търговските дружества, също са били мобилизирани в помощ на това в Пловдив. Благодарение на ресурса на морските аеропорти е модернизиран терминал на летището в града под тепетата.
Електрификацията на жп линията Самуил – Силистра
Алексиев коментира и електрификацията на жп линията Самуил – Силистра, която е от изключително значение за свързаността в района на Североизточна България. Дължината й е 113 км, но не е електрифицирана и влаковете се движат със скорост от 65 км./ ч.
По думите му с НКЖИ е било обсъдено стартиране на предпроектно проучване за електрификация на направлението. Ако проектът тръгне, то в него ще бъде заложена модернизация и цялостно подобряване на параметрите на жп пътя, така че да се качи максималната скорост на движение на влаковете.
Алексиев уточни, че българската жп мрежа е електрифицирана на 75%. Според т.нар. „Зелена сделка“ през следващите 10 години този процент трябва да бъде увеличен до 90 на сто.
Коментирайки свързаността в Северна България, Алексиев посочи, че предпроектно проучване може да стартира и за изграждането на още един мост над р. Дунав - при Силистра - Кълъраш.
Припомняме, че до момента между България и Румъния все още няма подписано споразумение за строителството на втори мост при Русе (трети на р. Дунав). Алексиев коментира, че се надява това да се случи през декември или януари.