COVID не може да дигитализира банките за една нощ
Но им инжектира желание
COVID-19 даде тласък на дигитализацията в консервативния финансов сектор, но това няма да е достатъчно за цялостна трансформация. За такава е нужно нещо повече от лансиране на отделни услуги – нужна е промяна на вътрешно ниво. Около това мнение се обединиха участниците в дискусия за технологичното развитие на банките в контекста на пандемията от коронавирус по време на конференцията „Банките и бизнеса“ на „Капитал“.
Банките, както и повечето други организации, отговориха на извънредната ситуация с предоставянето на различни удобства за клиентите си. Сред тях бяха онлайн заявяването на кредити и получаването на карти на адрес например. Индикатор за своеобразен успех в такава обстановка е дали има прекъсвания в обслужването – информация за такива няма.
Но на въпроса дали пандемията е спомогнала за дигитална трансформация – „не смятам, че могат да се направят инвестиции за истинска промяна за толкова кратко време“, коментира Горан Ангелов, основател и изпълнителен директор на IBS България. Според него обаче има една по-важна промяна:
На вътрешната култура относно това, което трябва да се прави, за да може да се обслужват клиентите.“
Според експертите това е много по-важно от механичното внедряване на дигитални решения.
„Промяната на цялостната култура е по-дълъг процес от девет месеца, но виждаме промяна за желание за изграждането на такава култура. Има осъзнаване на всички нива в организацията, че трябва да се направи такава дигитална промяна“, коментира Цветомир Досков, изпълнителен директор на Сирма Бизнес Консултинг. Според него основната спирачка пред дигитализацията на банките се намира в културата и желанието им за промяна.
Илиян Стоянов от PwC е на мнение, че за да бъде ефективна дигитализацията на банките, трябва да се обособи специално звено, което да се занимава и да мисли услугите специално в такъв вид. „Едва ли трябва да се автоматизират стари процеси. Ако искаме да сме гъвкави, цялостният дигитален процес трябва да се извади в отделно звено или структура“, коментира той.
„Няма как да правите дигитална трансформация за една нощ. Процесът е дълъг и това предизвикателство как да се изградят екипите, да се привлекат хората, които могат да го направят“, обобщи Горан Ангелов от IBS. Според експертите, за да бъде задвижена промяната, фокусът на банките трябва да е не върху продуктите, а върху клиентите, тъй като механичното адаптиране на услугите не носи желания ефект.