Доброволният пазар на въглеродни кредити се срива
Големи компании губят доверие в схемата и една по една се оттеглят
Доброволните пазари на въглеродни емисии се свиха за първи път от поне седем години, след като компании, включително хранителния гигант Nestle и модна къща Gucci, намалиха покупките, а проучванията установиха, че няколко проекта за защита на горите не осигуряват обещаните спестявания на емисии.
Опазването на горите е от решаващо значение за постигане на международните цели за ограничаване на глобалната температура, за да се предотвратят най-екстремните последици от глобалното затопляне.
Спадът е лоша новина и за по-бедните нации, които ще загубят, ако потокът от средства от мултинационалните компании за финансиране на проекти за смекчаване на климата се забави.
Кения, например, се стреми да се превърне в център за търговия с компенсации на въглеродни емисии, които се основават на проекти, като засаждане на дървета, за смекчаване на парниковите газове, генерирани от компания.
Търсенето на въглеродни кредити е напът да спадне през 2023 г., според двама от водещите доставчици на данни. Броят на кредитите, използвани от компаниите, е намалял с 6% през първата половина на годината, което е първият спад от поне седем години, показват данни на BloombergNEF.
Данните от консултантската компания Ecosystem Marketplace показват по-рязък спад – 8% за същия период. Данните и на двата доставчика могат да бъдат актуализирани със задна дата, тъй като регистрите за компенсации се преразглеждат.
Gucci не даде финансови подробности за своя дял в компенсирането на въглеродните емисии и не коментира защо е изтрил твърденията от уебсайта си по-рано тази година, че е изцяло въглеродно неутрален.
Gucci е в процес на преразглеждане на своята климатична стратегия и ангажименти с оглед постигане на по-положително цялостно въздействие“, каза говорител на компанията в изявление по имейл.
Nestle, която също не е разкрила разходите си за компенсации, заяви, че ще спре да използва компенсации за въглеродни емисии и търси други начини за постигане на нетна нула. Освен това се отказва от плановете си да произвежда продукти, включително вафлените закуски KitKat, които са въглеродно неутрални.
„Ние се отдалечаваме от инвестирането в компенсации за въглеродни емисии за нашите марки, за да инвестираме в програми и практики, които помагат за намаляване на емисиите на парникови газове в нашата собствена верига на доставки и операции, където е най-важно да постигнем нашата амбиция за нетна нула“, се казва в извлечение по имейл.
Трима души, които поискаха да не бъдат назовавани, тъй като не са упълномощени да говорят по въпроса, казаха пред Reuters, че Gucci е спрялa да купува въглеродни компенсации от South Pole.
Изпълнителният директор на South Pole Ренат Хойбергер каза пред Reuters, че компанията е следвала одобрената методология за проекта през цялото време.
Няма друг начин да се правят проекти за обезлесяване. Не можете да знаете десет години предварително какви ще бъдат темповете на обезлесяване“, каза той.
Цената на качеството
Ecosystem Marketplace каза, че качеството на схемите е проблем.
„Редица проучвания относно въглеродните кредити предизвикаха достатъчно безпокойство за някои компании, за да спрат покупките и да изчакат повече насоки за това какъв вид кредити трябва да купуват“, каза Стивън Донофрио, управляващ директор на Ecosystem Marketplace.
Компаниите се движат в правилната посока, тъй като има нарастващ интерес към по-качествени, по-скъпи кредити.“
Проучвания, публикувани през януари и март от новинарски организации, показаха, че проектът South Pole, заедно със сертификатора на въглеродни кредити Verra, са свързани с кредити за защита на горите, които не осигуряват обещаните въглеродни спестявания.
До тази година пазарът на доброволни въглеродни емисии се разрастваше, тъй като все повече компании бяха подложени на натиск от страна на акционерите да приемат политики за постигане на нетна нула.
Пазарът беше на стойност около 2 милиарда долара през 2021 г., а Shell и Boston Consulting Group съвместно прогнозираха през януари, че може да достигне между 10 и 40 милиарда долара до 2030 г.
Но въглеродните кредити отдавна имат проблем да спечелят доверие. Екологичните групи казват, че те позволяват на компаниите да изглеждат, че предприемат действия за климата, когато в действителност не намаляват емисиите си.
Падане на цените
Тъй като търсенето се забави, цените на въглеродните компенсации, търгувани чрез Xpansiv market CBL, най-голямата спот борса за въглеродни емисии в света, паднаха с повече от 80% през последните 18 – 20 месеца.
Неговият договор за глобално компенсиране на емисиите (GEO), който включва проекти, отговарящи на условията по схемата за компенсиране на авиокомпаниите (CORSIA), беше около 1.60 долара за тон през юли, спад от пика от 8.85 долара за тон през ноември 2021 г. Неговият Nature-based-GEO е 2.60 долара за тон, спадна от най-високите 11.75 долара за тон през януари 2022 г.
Компаниите използват доброволни пазари на въглеродни емисии, където търгуват кредити за компенсиране на въглеродни емисии, представляващи избягване или премахване на въглеродни емисии, за да смекчат парниковите газове, които генерират.
Но измерването на въглеродните спестявания е трудно. Анализаторите казват, че повечето проекти надценяват ползите, които може да са краткотрайни, като например дърветата лесно се унищожават.
Авиокомпанията EasyJet каза миналия септември, че ще прекрати своята програма за компенсиране, за да се съсредоточи върху намаляването на емисиите от операциите си.
Няма спор, че това е област, за която има доста медийни дискусии и несигурност“, каза Джейн Аштън, директор по устойчивост в EasyJet.
Компанията закупи офсети за защита на горите, сертифицирани от Verra. Аштън каза, че компанията е била успокоена от оценки на трети страни, че е постигнала обещаните въглеродни спестявания.
Verra казва, че ще публикува актуализирани правила за проекти за защита на горите през третото тримесечие.
Наоми Суикард, старши директор във Verra, каза, че негативните медийни реакции за съжаление са накарали някои компании да се запитат: „Защо да правя това и да инвестирам в нещо, което може просто да доведе до нападения в пресата?“
В някои случаи това подкопава желанието на корпорациите изобщо да действат по отношение на климата“, каза тя.
Един от проектите, критикуван за надценени въглеродни спестявания и сертифициран от Verra, беше Kariba в Зимбабве, който не е реализирал продажба от октомври, каза пред Reuters Стив Венцел, директор на Carbon Green Investments, който създаде проекта Kariba.
Той добави, че проектът е бил финансиран няколко години, но след това перспективите са станали несигурни.
Други планове
За въглеродните пазари друг проблем е, че регулаторите и консултативните органи на въглеродния пазар ограничават обхвата на тяхното използване от компаниите. Организацията на обединените нации и Инициативата за интегритет на доброволните въглеродни пазари (VCMI) казват, че компаниите не трябва да разчитат прекалено на тях.
Европейският парламент планира да забрани от следващата година използването на екологични твърдения, базирани единствено на схеми за компенсиране на въглеродни емисии, докато проектът на стандартите за отчитане на въглеродните емисии на Блока изисква компаниите да докладват своя въглероден отпечатък, преди да извадят въглеродните кредити или избегнатите емисии.
Базираната в Стокхолм консултантска компания Normative, която помага на компаниите да изчислят въглеродния си отпечатък, казва, че клиентите стават предпазливи при използването на кредити и разбират, че без надлежна проверка на това, което купуват, те рискуват да бъдат обвинени в „зелено измиване“.
Те (компаниите) не виждат въглеродните кредити като допълнение към действителното намаляване на техните емисии“, каза Кристиан Рьон, съосновател на Normative. „Трябва реално да намалите емисиите и така ще бъдете оценени на пазара, когато разкривате вашите въглеродни емисии.“
Евентуалните съдебни действия са допълнително възпиращо средство.
Авиокомпанията KLM е изправена пред граждански иск в холандски съд, заведен от екологични групи във връзка с реклами, за които се твърди, че са подвели потребителите относно екологичните характеристики на авиокомпанията, включително използването на компенсации.
KLM заяви, че очаква с нетърпение да аргументира своите действия и ще продължи да се стреми да подобри комуникацията с клиентите.
Компании като Tullow Oil предпочитат да разработват собствени проекти, вместо да разчитат на външни доставчици. Сега работи по проект за опазване на горите в Гана и очаква да вземе окончателно инвестиционно решение тази година.
По-тясното участие ни гарантира, че сме готови за успех от самото начало. От друга страна, инвестирането в наш собствен проект, за разлика от закупуването на съществуващи компенсации от пазара, създава допълнителен риск за репутацията, поради което ние имаме управленската роля в това", каза Роб Хейуърд, ръководител на Tullow за изменението на климата.