Доминацията на Play Store на Google може да е към края си
Китайските гиганти готвят алтернативна платформа за приложения
~ 2 мин.
Китайските компании Xiaomi, Huawei Technologies, Oppo и Vivo обединяват усилията си, за да създадат платформа за разработчици извън Китай, които да качват приложения във всичките им виртуални магазини едновременно. Според анализаторите този ход има за цел да оспори доминацията на Google Play Store, предава Reuters.
Четирите играча създават тъй наречената Global Developer Service Alliance (GDSA). Платформата има за цел да улесни разработчиците на игри, музикални, филмови и други приложения да предлагат своите продукти на отвъдморски пазари, казват хора, запознати с въпроса.
Първоначалната цел на GDSA е да стартира през март. Не е ясно обаче дали планът няма бъде препънат от разразилата се неотдавна епидемия от коронавирус. По първоначална информация, платформата се очаква да стартира в девет региона, включитлено Индия, Индонезия и Русия.
Oppo и Vivo са собственост на китайския производител BBK Electronics. И четирите компании отказаха коментар по темата.
Google, чиито услуги са забранени в Китай, спечели около 8.8 милиарда долара в световен мащаб от своя Play Store през 2019 г., отбелязва Кейти Уилямс, анализатор от Sensor Tower. Американския играч също така продава съдържание като филми, книги и приложения в своя виртуален магазин, като събира 30% комисионна.
Google също не е отговорила поискания от Reuters коментар.
„Чрез създаването на този съюз всяка компания ще се стреми да използва предимствата на другите в различни региони, като силната потребителска база на Xiaomi в Индия, Vivo и Oppo в Югоизточна Азия и Huawei в Европа“, заяви Никол Пен, вицепрезидентът за мобилността в Canalys. По думите ѝ, това е и начин да се натрупа малко сила в контекста едни евентуални преговори с Google.
Заедно четирите компании държат 40.1% от глобалните доставки на телефони през четвъртото тримесечие на 2019 г., според консултантската компания IDC. Докато Oppo, Vivo и Xiaomi имат пълен достъп до услугите на Google на международните пазари, Huawei загуби своя по отношение на новите си устройства миналата година, след като САЩ забраниха американските доставчици да продават стоки и услуги на китайския гигант. Вашингтон мотивира действията си, позовавайки се на националната сигурност.
Китайските доставчици се опитват да вземат по-голям дял от пазара на софтуер и услуги, тъй като продажбите на хардуер забавят, казва Уил Уонг, анализатор на смартфони от IDC. „Магазин за приложения, приложения за предварително зареждане, реклами и игри са области, които могат да генерират нови приходи“, изтъква той.
Huawei вече разработва своя собствена операционна система Harmony OS, за която се надява да стане алтернатива на Google Mobile Services.
GDSA може да успее да примами някои разработчици на приложения, като им предостави повече възможности за показ за разлика от вече препълнения Play Store. Новата платформа може да осигури по-добри парични стимули, смятат анализаторите.
„Като улеснява разработчиците да увеличат обхвата си в множество магазини за приложения, Huawei, Oppo, Vivo и Xiaomi са готови да привлекат повече разработчици и в крайна сметка повече приложения“, казва още Уилямс.
Управлението на съюза обаче може да бъде предизвикателство, смята Пен. „Изпълнението е трудно, тъй като е сложно да се каже коя компания набира по-голяма тежест и инвестира повече в нея. Не сме виждали модела на съюза да работи добре в миналото“, казва още тя.