Достойните учителски заплати остават мираж
Трудовите възнаграждения, макар и увеличаващи се, не са релевантни, което отблъсква младите педагози от системата, сочи проучване на синдикат „Образование“
Трудовите възнаграждения, макар и увеличаващи се, не са релевантни на многобройните отговорности и задължения на учителите. Това са отговорили 90.7% от анкетираните, участвали в национално изследване по повод социалния статус на учителската професия и факторите, които привличат или отдалечават педагозите от образователните институции. Изследването е направено от Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" и в него са участвали 4150 учители, родители и заинтересовани.
Само 6.3% смятат, че възнагражденията са мотивиращи. Синдикатите посочват, че както в партийните програми на ГЕРБ и ПП-ДБ, така и в Колективния трудов договор (КТД) за отрасъл "Средно образование", са заложени ангажименти за учителска заплата, не по-ниска от 125% от средната брутна работна заплата (СБРЗ) за страната.
Около 85% от бенефициентите заявяват, че учителската заплата вече се усеща с нивото на СБРЗ за страната, поради галопиращата инфлация. И все пак 5.7% смятат, че гарантираната от КТД и партийните програми заплата с ниво 125% над СБРЗ ще бъде достигната. Въпреки повишаване на учителските заплати, образователните синдикати посочват, че средната възраст на учителите в България не се е променила осезателно през последните 5 години.
Анализатори твърдят, че утвърдилата се тенденция за повишаване на учителските заплати вече привлича трайно млади учители в образователната система. И все пак 81% от участниците в изследването са отговорили, че възнагражденията категорично не компенсират нарастващите задължения и отговорности, и огромното прегаряване. Това, от своя страна, е отблъскващо за младите учители.
Анкетираните са отговорили, че за учителите няма и особено кариерно развитие. Само 19.5% са заявили, че в образователната система българските учители имат възможност за кариерно израстване. Останалите обаче са категорични, че вертикалното кариерно развитие - заместник-директор и директор, експерт, началник "Регионално управление на образованието" (РУО) и т.н. - е изключващо за учителите.
От Синдикат "Образование" правят извода, че за да се постигне промяна във възрастта на учителите, трябва да се промени отношението на българските институции и общество към професията на учителя. По повод методическата подкрепа на учителите, 76.4% от анкетираните учители са убедени, че не могат да разчитат на методическа помощ от РУО, защото регионалните управления отдавна са изгубили своя експертен ресурс, с който да изпълняват своята методическа функция.
Бенефициентите са подредили по приоритет предложените в анкетата политики, както следва:
- 31.5% смятат, че учителят трябва да се постави в правилния кръг от пирамидата на педагогическата йерархия: над ученици, родители и неправителствени организации;
- 29.3% са категорични, че трябва да се възстанови авторитета на учителя - с гаранции от институциите и консенсус в българското общество;
- с 21.6% е подреден на трето място приоритетът "Гарантиране на автономността, неприкосновеността и опазването на физическото и психическо здраве на учителя и неговата личност";
В дъното на класацията остават:
- забрана за оценка на учителския труд въз основа на документи;
- минимизиране на реалната и виртуална "бумащина" в работата на учителя;
- усещане за партньорство от РУО и МОН.
Синдикатите са категорични, че за добър рейтинг и привличане на млади учители е необходимо:
- учителската заплата да стане 150% над СБРЗ за страната, регламентирано в закона за предучилищното и училищно образование;
- на започващите учители да им се осигури възможност за хоризонтално и вертикално израстване;
- да се утвърди политиката по наставничество, като в процеса се включат както опитните учители, така и експертите в РУО;
- административните институции да се подредят правилно йерархически и да партнират на учителя;
- да се работи по отношение превенция на агресията и спазване на училищните правила, което включва и драконовски мерки към родители, които не партнират;
- обемът на учебния материал да се намали, но не само на думи;
- в учебните програми да се заложи компетентностния подход, проекто-базираното обучение и повече практика, за да се постигне по-добро качество на образованието и по-високи резултати в PISA, НВО и ДЗИ;
- да се намали тежестта на учебниците;
- да се прекрати абсурдната реалност началник на РУО, регионални и държавни експерти, да вземат по-ниски заплати от директори на училища;
- авторитетът на учителя да спре да бъде спорен.