Дубай първи ще тества „транспорта на бъдещето“
Реализирането на hyperloop изглежда 1 крачка по-близо, но рисковете остават
В продължение на
години Елон Мъск повтаря, че
транспортът на бъдещето е hyperloop. Дубай може да е
първата държава в света, която ще тества изобретението на Мъск.
Hyperloop е високоскоростен влак, който се движи чрез магнитна левитация в защитена среда – тръба, където се поддържа минимално атмосферно налягане. Така се избягва съпротивлението на въздуха и може да се развие невероятна скорост от почти 1200 км/ч, което е по-бързо от тази на реактивен самолет.
Една от фирмите разработващи технологията – Hyperloop One подписа споразумение с дубайските транспортни власти за изграждане на евентуална високоскоростна връзка до Абу Даби. Така пътуването, което в момента отнема 2 часа с кола, ще се намали до 12 минути.
От технологична гледна точка подобна система би могла да бъде изградена в ОАЕ през следващите 5 години, смята изпълнителният директор на компанията Роб Лойд.
Този срок може да е твърде оптимистичен по няколко причини. Първата са парите. Засега никой не е казал колко може да струва проектът в Дубай, но в миналото Елон Мъск твърдеше, че подобна линия между Лос Анджелис и Сан Франциско би струвала 6 млрд. долара. Според много експерти сумата е непремливо висока. Ако разходът е толкова голям, дори прословутият с щедростта си Дубай би се отказал.
След това идва въпросът за безопасността. Необходими са множество тестове, преди новата транспортна система да получи необходимите лицензи. Също толкова важен е и комфортът на пътниците.
Hyperloop предлага да подложи пътниците си на доста тежки ускорения, докато минава през завои и хълмове. Според публикуваните цифри тези ускорения значително превишават правилата, използвани при проектирането на обикновените железопътни линии. Да се возиш във влакчето на ужасите от Сан Франциско до Лос Анджелис може да не е най-популярната оферта.
Ако пътуването предизвиква гадене, то времето няма да има никакво значение за пътниците. Поради тази причина тестов маршрут през арабската пустиня би бил разумният вариант, с който да се започне. С по-малко препятствия за преодоляване, причиняващите гадене завои също ще са по-малко.
Предвид всички трудности, които трябва да преодолее, изглежда липсва достатъчно инвеститорски интерес към Hyperloop One, за да приемем концепцията насериозно. По-разно през тази година системата имаше първите си експериментални опити в Невада. Може да са необходими повече от 5 години, за да осъзнаем, че това не е просто мечта.