eDumper - най-големият електрически автомобил в света
Той работи в Швейцария
От компютри до мобилни телефони, развитието на съвременните технологии означава, че всичко е станало по-малко. Но "eDumper" е много различен тип електрическо превозно средство - 110 тона тежък, когато е напълно натоварен и задвижван от 4.5-тонна батерия, този прототип е най-големият електрически автомобил в света.
Произведен от Kuhn Schweiz AG, камионът работи в кариера в планината Биел, Швейцария, и е в състояние да достави 60 тона вар и мергел.
Подобно на всички електрически превозни средства, eDumper използва силата от спиране. Чрез процес, наречен рекуперативно спиране, електрическият двигател на eDumper преминава в обратна посока, когато шофьорът удари спирачните накладки, освобождавайки електричеството, което може да се съхранява и връща към батерията.
И колкото по-тежък е товарът, толкова по-силно е спирането и толкова повече електричество може да се възстанови.
Дори Лукас ди Граси - победителят в шампионата от Формула E за 2017 г. - беше изненадан от регенеративния спирачен капацитет на eDumper.
"Имахме 75 тона скали и излязохме оттук с 90%, отидохме чак до върха", каза Ди Граси пред CNN Sport.
"Пристигнахме с 80% батерия, заредена и на връщане възстановихме 8%, така че се върнахме с 88% - това всъщност е доста готино", разказва той.
С батерията на eDumper от 600 KWh - колкото на 7 коли Tesla Model S 75D - и регенеративното спиране, камионът спестява 50 000 тона дизел всяка година и също намалява емисиите на CO2 с 1,3 милиона кг всяка година.
"Това е реалното приложение на електрическия автомобил, което го прави по-евтин, по-ефективен и по-екологичен. Така че спестявате 50 000 тона гориво за една машина годишно", коментира състезателят.
Гумите на eDumper са високи повече от шест фута (182 см), което им позволява да се справят с наклони от 13%, дори и при тежки климатични условия. Но за да достигнат до кабината, шофьорите трябва да изкачат девет стъпала.