ЕК глоби BMW и Volkswagen с €875 млн. заради картел
Daimler също е участвал в незаконните договорки, но избегна санкцията заради самопризнания
Европейската комисия е установила, че германските автомобилни компании Daimler AG, BMW AG и Volkswagen Group са нарушили антимонополните регламенти на ЕС, договаряйки се за съвместни технологични разработки в областта на пречистването на отпадъчните газове от азотен оксид. Това става ясно от публикация на сайта на изпълнителния орган на Европейския съюз, предава Financial Post.
В тази връзка ЕК налага глоба в размер на 875 млн. евро, като единствено Daimler успява да избегне наказанието, тъй като признава за съществуването на картела пред Брюксел. Впоследствие всички замесени компании потвърждават информацията.
Петте автомобилни компании – Daimler, BMW, Volkswagen, Audi и Porsche – притежават технология за намаляване на вредните емисии извън законовите изисквания на ЕС за емисиите“, посочва еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер, добавяйки: „но те са решили да избегнат да се конкурират чрез използването на пълния потенциал на тази технология за пречистване.
"Ние не толерираме, когато компаниите се договарят. Това е незаконно съгласно антитръстовите правила на ЕС. Конкуренцията и иновациите в управлението на замърсяването от автомобилите са от съществено значение за постигането на амбициозните цели по Зелената сделка. И това решение показва, че няма да се поколебаем да предприемем действия срещу всички форми на картелно поведение, което поставя на риск тази цел“, каза още тя.
Volkswagen заяви, че обмисля дали да предприеме съдебни действия срещу глобата.
Комисията навлиза в нова съдебна територия, тъй като за първи път разглежда техническото сътрудничество като нарушение на антитръстовото законодателство“, заяви германският производител на автомобили Volkswagen.
Производителите на автомобили провеждат редовни технически срещи, за да обсъдят развитието на технологията за селективна каталитична редукция (SCR), която елиминира вредните емисии на азотен оксид от дизеловите леки автомобили чрез инжектиране на карбамид, известен като AdBlue.
По време на тези срещи и в продължение на повече от пет години въпросните компании са действали съгласувано, за да избегнат конкуренцията по отношение на почистването на изгорелите газове по по-ефективен начин от този, изискван от регламентите на ЕС, при положение, че са разполагали с технологията да го направят.
Daimler, BMW и Volkswagen са се споразумели относно различни аспекти на технологията, използваща AdBlue, включително размера на резервоарите. Също така компаниите са обменяли чувствителна информация за тези елементи. По този начин те премахват несигурността относно тяхното бъдещо пазарно поведение за пречистването на емисиите на азотен оксид над законовите изисквания, т.нар. „преизпълнение“.