ЕК одобри 50 млн. лв. помощ за „Български пощи“
Пощенското дружество ще ще предостави достъп до своята мрежа на други оператори, които да извършват универсалните и неуниверсалните пощенски услуги
„Български пощи“ ще бъдат оздравени с 50 млн. лв. (25.5 млн. евро), които бяха анонсирани още миналата година в замяна на план за преструктуриране. Сега Европейската комисия одобрява помощта, тъй като планът, който се забави, вече е факт.
Мярката ще позволи на дружеството да възстанови дългосрочната си жизнеспособност, като същевременно се сведе до минимум нарушаването на конкуренцията, се посочва в официално прессъобщение на ЕК.
Одобрената днес помощ за преструктуриране на „Български пощи“ ще гарантира, че българските граждани имат достъп до универсални пощенски услуги на финансово изгодни цени. След направената от нас оценка стигнахме до заключението, че планът за преструктуриране на Български пощи ще гарантира, че дружеството ще бъде жизнеспособно в дългосрочен план“, посочва Маргрете Вестагер, еврокомисар в областта на конкуренцията.
За да се ограничат възможните нарушения, предизвикани от държавната помощ, „Български пощи“ ще предостави достъп до своята мрежа на други оператори, които извършват дейност в областта на универсалните и неуниверсалните пощенски услуги, допълва още Вестегер.
Мерки
На 21 декември 2023 г. България е уведомила Комисията за помощ за преструктуриране под формата на преобразуване в собствен капитал на заема за оздравяване в подкрепа на план за преструктуриране на „Български пощи“.
Планът за преструктуриране съдържа пакет от мерки за рационализиране на дейността, оптимизиране на неговата мрежа и намаляване на разходите. Успоредно с това „Български пощи“ ще разработва или предоставя услуги като телемедицина или администрация чрез своята повсеместна мрежа от името на други публични субекти, като по този начин ще се увеличи достъпът до тези услуги за гражданите в отдалечени райони, които иначе не са добре обслужвани.
ЕК установява, че мерките за преструктуриране са насочени към преодоляване на проблемите, които са причинили финансови затруднения на „Български пощи“, по-специално тъй като предприятието ще инвестира в модернизиране и оптимизиране на своята мрежа и ще намали разходите за персонал, като същевременно ще намали зависимостта си от свиващия се пазар на пощенски пратки чрез нови дейности и услуги, предоставяни в пощенските станции.
Мерките са пропорционални, тъй като Български пощи участва със собствен принос към разходите за преструктуриране в размер на около 52 млн. лв. (26.7 млн. евро) под формата на банкови заеми, спестявания от лихви и финансиране на проекти.
Помощта е придружена от предпазни мерки за ограничаване на нарушаването на конкуренцията на единния пазар. Те включват ангажименти от страна на „Български пощи“ да предостави достъп до своята мрежа на други оператори, извършващи дейност в областта на универсалните и неуниверсалните пощенски услуги.